Valve bevestigt: je bezit alleen een licentie voor Steam games
Oct 12, 2024 9:20 AMDe discussie rondom digitale game-eigendomsrechten staat op het punt om te veranderen nu Steam en andere digitale platforms duidelijk maken dat aankopen eigenlijk alleen een licentie zijn om te spelen. Een nieuwe wet in Californië, ondertekend door gouverneur Gavin Newsom, verplicht digitale winkels om consumenten te informeren dat ze bij hun aankopen geen eigendom verwerven, tenzij het een DRM-vrij product betreft. Dit dient om misleidende reclame van digitale media te bestrijden. Steam past deze wijziging al toe voordat de wet volgend jaar van kracht wordt, met een melding die gebruikers waarschuwt dat ze alleen een licentie verkrijgen. Dit kan consumenten aanzetten tot meer nadenken over digitale eigendom.
GOG, een andere PC-gamingstore, reageerde op een ludieke manier door aan te geven dat zij DRM-vrije spellen aanbieden. Dit betekent dat GOG-gebruikers daadwerkelijk de offline installateurs van hun games krijgen, zonder beperkingen, wat zorgt voor volledige controle over hun aankopen. Terwijl Steam en andere platforms nu teksten gaan tonen over licentie-aankopen, blijft GOG zijn klanten de vrijheid bieden van DRM-vrije content.
Wat betekent het dat ik een licentie koop voor een game op Steam?Dit betekent dat je de game niet volledig bezit, maar alleen het recht koopt om het te spelen zolang de service en de licentie actief zijn. Je kunt de game niet delen of erop vertrouwen dat je deze altijd kunt spelen, afhankelijk van het platform en zijn voorwaarden.
Steam is een van de grootste digitale distributieplatforms voor videogames, opgericht door Valve. Het biedt duizenden titels aan en heeft een grote gebruikersbasis. De recente wetgeving in Californië heeft het belang van duidelijkheid over digitale eigendom op een nog bredere schaal naar de voorgrond gebracht, wat mogelijk gevolgen kan hebben voor hoe andere platforms hun producten en services in de toekomst zullen presenteren.
Samira Khan
Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.
Volg ons
Fans
Fans
Fans
It's interesting to see how the conversation around digital ownership is evolving, with Steam having to clarify the nature of game purchases. This could really change how gamers approach buying digital titles, pushing for platforms like GOG that emphasize true ownership to gain even more appeal.
It's a fascinating shift in the gaming landscape as digital ownership comes under scrutiny—Steam's clarification is a wake-up call for gamers about what they really own. This could herald more transparency across the industry, but I can't help but admire GOG’s cheeky stance on preserving true ownership; it really emphasizes the ongoing battle between convenience and consumer rights
It's interesting to see Steam take this step towards transparency, as the conversation around digital ownership has been buzzing for a while now. With GOG playfully poking fun at them, it really highlights the ongoing battle for consumer rights in the digital space—time to rethink how we define ownership in gaming