De discussie rondom digitale game-eigendomsrechten staat op het punt om te veranderen nu Steam en andere digitale platforms duidelijk maken dat aankopen eigenlijk alleen een licentie zijn om te spelen. Een nieuwe wet in Californië, ondertekend door gouverneur Gavin Newsom, verplicht digitale winkels om consumenten te informeren dat ze bij hun aankopen geen eigendom verwerven, tenzij het een DRM-vrij product betreft. Dit dient om misleidende reclame van digitale media te bestrijden. Steam past deze wijziging al toe voordat de wet volgend jaar van kracht wordt, met een melding die gebruikers waarschuwt dat ze alleen een licentie verkrijgen. Dit kan consumenten aanzetten tot meer nadenken over digitale eigendom.

GOG, een andere PC-gamingstore, reageerde op een ludieke manier door aan te geven dat zij DRM-vrije spellen aanbieden. Dit betekent dat GOG-gebruikers daadwerkelijk de offline installateurs van hun games krijgen, zonder beperkingen, wat zorgt voor volledige controle over hun aankopen. Terwijl Steam en andere platforms nu teksten gaan tonen over licentie-aankopen, blijft GOG zijn klanten de vrijheid bieden van DRM-vrije content.

Wat betekent het dat ik een licentie koop voor een game op Steam?

Dit betekent dat je de game niet volledig bezit, maar alleen het recht koopt om het te spelen zolang de service en de licentie actief zijn. Je kunt de game niet delen of erop vertrouwen dat je deze altijd kunt spelen, afhankelijk van het platform en zijn voorwaarden.

Steam is een van de grootste digitale distributieplatforms voor videogames, opgericht door Valve. Het biedt duizenden titels aan en heeft een grote gebruikersbasis. De recente wetgeving in Californië heeft het belang van duidelijkheid over digitale eigendom op een nog bredere schaal naar de voorgrond gebracht, wat mogelijk gevolgen kan hebben voor hoe andere platforms hun producten en services in de toekomst zullen presenteren.