De ontwikkelaar van Portal 64, Joe Lambert, heeft fans aangespoord niet boos te zijn op Valve na de verwijdering van zijn project. Portal 64 was een poging om de klassieke game van Valve uit 2007 nieuw leven in te blazen op de Nintendo 64. Lambert werkte al twee jaar aan het project en had onlangs zijn voortgang getoond in een 'First Slice'-video. Desondanks werd Portal 64, net als Team Fortress: Source 2, gestopt vanwege een DMCA-verzoek van Valve. De reden hiervoor was dat Portal 64 gebaseerd was op de officiële Nintendo 64 SDK, de Libultra, wat een probleem vormde vanwege copyright kwesties.

Lambert is nu opgelucht dat hij zich kan richten op nieuwe projecten, waaronder mogelijk een origineel spel voor de Nintendo 64 en PC. Hoewel hij teleurgesteld is dat Portal 64 nooit voltooid zal worden, begrijpt hij de positie van Valve en legt uit dat zij ook risico lopen als ze het project zouden steunen.

Informatie over Portal: Portal is een puzzel-platformspel ontwikkeld en uitgegeven door Valve. De game werd oorspronkelijk uitgebracht in 2007 als onderdeel van het spelbundel The Orange Box en werd geprezen voor zijn unieke gameplay en duistere humor. Portal introduceerde het gebruik van de 'portal gun', waarmee spelers portalen kunnen creëren om verschillende puzzels op te lossen en door de levels heen te bewegen.

Waarom is Portal zo'n geliefde game?

Portal is geliefd vanwege de innovatieve spelmechanismen, die spelers in staat stellen om via portalen door de ruimte te reizen, alsook de doordachte puzzels en het boeiende verhaal vol donkere humor. De game heeft een sterke cult-aanhang opgebouwd en heeft een aanzienlijke invloed gehad op het genre van puzzelspellen.