Het jaarlijkse The Game Awards-evenement, bedoeld om de beste videogames van het jaar te vieren, heeft aanzienlijke kritiek gekregen voor de korte spreektijd die winnende ontwikkelaars kregen tijdens de ceremonie. Ontwikkelaars werden aangespoord om hun speech binnen 30 seconden af te ronden, wat in schril contrast stond met de ruimere tijd die werd gegeven aan beroemdheden en speciale gasten.

Kritiek op het evenement versterkt het gevoel dat The Game Awards meer om aankondigingen draait dan om de daadwerkelijke prijzen. Een opvallend moment was een speech aan het eind van de avond, waarbij Baldur's Gate 3 de Game of the Year-award won en tijdens het eerbetoon aan een overleden teamlid, werd gevraagd de speech snel af te ronden. Naast de kritiek op de korte spreektijden, werd ook opgemerkt dat er tijdens het evenement geen aandacht werd besteed aan de vele ontslagen en slechte werkomstandigheden van het afgelopen jaar in de game-industrie.

Presentator Geoff Keighley heeft gereageerd op de kritiek en gaf aan dat hij het eens was met het feit dat de muziek te snel werd ingezet, en beloofde dit in de toekomst te verbeteren. Niettemin roept het evenement vragen op over de waardering voor gameontwikkelaars en de focus van het evenement.

Welke game heeft de Game of the Year gewonnen tijdens The Game Awards?

Baldur's Gate 3 heeft de prijs voor Game of the Year gewonnen tijdens The Game Awards.

Extra achtergrondinformatie over Baldur's Gate 3: Deze game is een vervolg op de klassieke Baldur’s Gate-reeks en wordt ontwikkeld door Larian Studios, de makers van de populaire Divinity: Original Sin-serie. Baldur's Gate 3 belooft een diepe roleplaying-ervaring in een uitgebreide en interactieve wereld, geïnspireerd door de Dungeons & Dragons-franchise. De game heeft de aandacht getrokken voor zijn rijke verhaalvertelling, keuzevrijheid en tactische gevechten, waarmee het een waardige opvolger van de iconische serie lijkt te zijn.