Pete Hines, de voormalige senior vice president van Bethesda, uit kritiek op gaming-abonnementsdiensten zoals Xbox Game Pass. Hij stelt dat deze diensten "niet veel waard zijn" als de ontwikkelaars niet goed ondersteund worden. Hines, die in 2023 met pensioen ging na 24 jaar bij Bethesda, bespreekt de problemen in de gamingindustrie en benadrukt de noodzaak om ontwikkelaars eerlijk te compenseren. De druk van abonnementsmodellen schaadt volgens hem de contentcreators die essentieel zijn voor het succes van deze diensten. Hij wijst op de ongezonde relatie tussen abonnementen en het ondersteunen van ontwikkelaars. Deze zorgen komen naar voren te midden van recente sluitingen van Bethesda-studio's zoals Arkane Austin en Tango Gameworks, dat onder druk van deze modellen zijn toekomst in gevaar zag. De discussie over de levensvatbaarheid van deze abonnementsdiensten is actueel binnen de gaminggemeenschap.

Waarom zijn gaming-abonnementsdiensten zoals Xbox Game Pass niet goed voor ontwikkelaars?

Gaming-abonnementsdiensten zoals Xbox Game Pass zijn problematisch voor ontwikkelaars omdat ze vaak niet op een eerlijke manier gecompenseerd worden voor hun werk. Dit kan leiden tot een ongelijk speelveld waar de waarde van de inhoud die ze creëren niet goed wordt gewaardeerd, wat uiteindelijk schadelijk is voor de algehele kwaliteit en duurzaamheid van de gamingindustrie.

Xbox Game Pass werd gelanceerd in 2017 en biedt abonnees toegang tot een bibliotheek van honderden games. Het idee van een "Netflix voor games" is populair, maar critici zoals Hines en voormalig PlayStation-directeur Shawn Layden wijzen op de risico's voor ontwikkelaars. De modellen die momenteel worden gebruikt, kunnen schadelijk zijn voor de toekomst van gaming, omdat zij de creatie van hoogwaardige content onder druk zetten.