Raphaël Colantonio, de oprichter van Arkane Studios, heeft Microsoft bekritiseerd voor het sluiten van de studio Arkane Austin, waar hij voorheen werkte. Colantonio beschrijft de beslissing als 'stom' en 'niet goed' en vraagt zich af of het genomen is om investeerders of de aandelenmarkt tevreden te stellen. Hij benadrukt dat Arkane Austin een bijzondere groep mensen had die in staat was om unieke games te maken. Volgens hem is het onmogelijk om een team te recreëren zoals dat van Arkane Austin. De sluiting vond plaats na de moeizaam ontwikkelde game Redfall, maar Colantonio geeft niet expliciet aan dat dit de reden was. Microsoft had eerder aangekondigd dat er 1.900 banen binnen de gaming-divisie geschrapt zouden worden.

nWaarom heeft Microsoft Arkane Austin gesloten?

Microsoft's beslissing om Arkane Austin te sluiten lijkt voort te komen uit een herprioritering van projecten en middelen binnen hun gaming-divisie, hoewel specifieke redenen moeilijk te achterhalen zijn.

Arkane Austin is vooral bekend van het ontwikkelen van Redfall, een game die bij de uitgave gemengde reacties ontving en een failliet project werd voor de studio. Arkane Studios heeft in het verleden succesvolle titels uitgebracht zoals Dishonored en Prey, die hen een sterke reputatie in de game-industrie hebben opgeleverd. De sluiting van Arkane Austin wordt gezien als een groot verlies voor de creatieve kracht binnen Microsofts gaming-divisie.