Een voormalig ontwikkelaar van Bungie, Chris Sides, heeft zich uitgesproken over de term "extraction shooter", die hij als "vreselijk" beschrijft. Tijdens een aflevering van de Shooter Monthly podcast legt hij uit waarom deze genrebenaming verwarrend is voor spelers. Hij wijst erop dat veel verschillende games onder deze noemer vallen, waardoor het onduidelijk is wat spelers daadwerkelijk kunnen verwachten. Sides benadrukt dat games zoals Helldivers 2 en Arc Raiders niet goed kunnen worden vergeleken met de term "extraction shooter", omdat ze verschillende speelstijlen en mechanics hebben. Hij pleit voor een betere benaming om de verwachtingen helder te maken voor gamers.
Wat is een extraction shooter en waarom is de term verwarrend?Een extraction shooter is een subgenre binnen shooters waarin spelers doelen moeten voltooien en vervolgens veilig moeten ontsnappen. De verwarring ontstaat echter doordat veel verschillende soorten games deze term gebruiken, terwijl de mechanics en speelelementen aanzienlijk kunnen verschillen. Hierdoor weten spelers niet altijd wat ze kunnen verwachten van de gameplay.
Arc Raiders, waarnaar Sides verwijst, is een multiplayer avontuur ontwikkeld door Embark Studios, dat zich richt op teamwork en het ontdekken van de wereld, in plaats van enkel op het extraction aspect. De game heeft in minder dan twee weken 4 miljoen exemplaren verkocht, wat aangeeft dat het genre ondanks de terminologische verwarring goed presteert. Marathon, die ook ter sprake komt, is een teamgebaseerde shooter van Bungie en is onlangs vertraagd naar 2026 om feedback van playtests te verwerken. Het is interessant te zien hoe deze ontwikkeling de toekomst van het extraction shooter-genre kan beïnvloeden.
Reacties
Nog geen reacties. Wees de eerste!