Voormalige Mass Effect-schrijver Mac Walters heeft uitgelegd waarom hij na 19 jaar BioWare heeft verlaten. Factoren die aan deze beslissing bijdroegen, waren onder meer zijn lange dienstverband bij BioWare, een gevoel van voldoening door de Mass Effect: Legendary Edition, het verlangen om weer in een klein team te werken, en de wens om iets nieuws te beginnen.

De ontwikkeling van Mass Effect: Legendary Edition, een verzameling van de originele Mass Effect-trilogie voor PlayStation 4 en Xbox One, deed Walters verlangen naar de 'goede oude tijd' van BioWare, waarin hij werkte in een klein en vastberaden team. Dit project gaf hem ook een gevoel van afronding met de serie en droeg bij aan zijn besluit om verder te gaan, ondanks dat BioWare druk bezig was met Mass Effect 5 en Dragon Age: Dreadwolf.

Walters heeft een nieuwe studio opgericht met de steun van het Chinese gamingbedrijf NetEase. De studio in Vancouver, Canada, focust zich op de ontwikkeling van triple-A-actie-avontuurspellen met een nadruk op verhaal en wereldbouw.

Wat was de voornaamste reden voor Mac Walters om BioWare te verlaten?

De voornaamste reden voor Mac Walters om BioWare te verlaten, was het verlangen naar vernieuwing en het werken aan nieuwe projecten buiten de Mass Effect-serie, in combinatie met zijn wens om terug te keren naar een kleinschalige, ondernemende werkomgeving.

Mass Effect is een geliefde sciencefiction RPG-serie die in 2007 zijn debuut maakte. De franchise staat bekend om zijn uitgebreide verhaalvertelling en diepgaande karakterontwikkeling, waarbij spelers invloed hebben op de loop van het verhaal door de keuzes die ze maken. Mass Effect: Legendary Edition is een geremasterde bundeling van de originele trilogie waardoor zowel nieuwe als terugkerende spelers de epische saga op moderne consoles kunnen ervaren.