De ontwikkelaars van Crysis hebben erkend dat de hoge grafische instellingen bedoeld waren met het oog op hardware vanuit 2010, niet vanuit 2007. Het spel was zo veeleisend dat het een meme werd in de gaminggemeenschap, met de vraag: "Kan jouw pc Crysis draaien?" De regisseur van Crysis, Cevat Yerli, vertelde dat ze Crysis toekomstbestendig wilden maken, zodat het er beter uitziet naarmate de technologie zich ontwikkelt. Ondanks dat spelers in 2007 probeerden het spel op ultra-instellingen te draaien, was dit nooit de bedoeling. Yerli heeft de meme met enige genegenheid bekeken, aangezien het nog steeds relevant is door nieuwe hardware zoals Nvidia's recente GPU's.
Waarom was Crysis zo moeilijk te draaien op maximale instellingen?Crysis was zo moeilijk te draaien omdat de ontwikkelaars het spel hadden ontworpen om toekomstbestendig te zijn, rekening houdend met hardware van enkele jaren later, namelijk rond 2010. Hierdoor waren de grafische eisen veel hoger dan de systemen van toen konden bieden.
Crysis werd oorspronkelijk uitgebracht in 2007 en staat bekend om zijn indrukwekkende graphics en open wereld gameplay. Het spel speelt zich af op een prachtig eiland waar spelers een nanosuit dragen die hen superkrachtige vaardigheden verleent. Deze RPG-elementen en de mogelijkheid om de omgeving te gebruiken tijdens gevechten hebben bijgedragen aan de populariteit en de blijvende impact van het spel op de game-industrie.
Reacties
It's fascinating how Crysis was ahead of its time, intentionally designed for future hardware that didn’t exist yet. That foresight not only created a cultural milestone but also a benchmark for gaming performance that we're still talking about today