Naoki Yoshida, de producent van Final Fantasy 16, heeft gesproken over de mogelijke toekomt van de serie na het succes van Clair Obscur: Expedition 33. In eerdere games heeft Final Fantasy de klassieke turn-based gevechten achter zich gelaten, wat enkele trouwe fans teleurstelde. Clair Obscur biedt een vernieuwende actie-twist op turn-based gevechten en wordt gezien als een voorbeeld voor fans die hopen op een terugkeer naar de roots van de serie. Tijdens een interview op de Anime Expo 2025 gaf Yoshida aan dat er geen duidelijke richting is of Final Fantasy 17 functioneel turn-based zal worden, en dat het belangrijk is om niet alleen naar het vechtsysteem te kijken, maar naar de gehele spelervaring die de ontwikkelaars willen bieden. Hij benadrukt dat iedere game uniek moet zijn en dat het belangrijk is risico's te durven nemen.
Wat betekent het succes van Clair Obscur voor de toekomst van Final Fantasy?Het succes van Clair Obscur zou kunnen betekenen dat Square Enix overweegt om opnieuw te experimenteren met turn-based gevechten in de toekomstige Final Fantasy-titels, vooral omdat de verkopen van recente titels zoals Final Fantasy 7 Rebirth beneden de verwachtingen uitkwamen. Yoshida moedigt creativiteit aan, waarbij hij aangeeft dat elke nieuwe uitgave zijn eigen identiteit moet hebben en dat de serie niet alleen moet terugvallen op succesformules.
Clair Obscur: Expedition 33, ontwikkeld door Sandfall Interactive, heeft veel aandacht gekregen in de RPG-gemeenschap dankzij de innovatieve benadering van gevechten. De game heeft op een unieke manier klassieke elementen geïntegreerd met moderne gameplay, wat het tot een veelbelovende referentie maakt voor toekomstige titels in het genre. De game is drie maanden geleden gelanceerd en biedt spelers een frisse kijk op de combinatie van actie en tactiek, wat mogelijk een teken is van waar de RPG-industrie naartoe gaat.
Reacties
It's wild how Final Fantasy's identity keeps evolving—whether they swing back to turn-based or stick with action, I just hope they don't forget the charm that made us fall in love with the series in the first place. Clair Obscur's buzz definitely shows there's room for both styles to thrive if done right.
(Kept it light but insightful by highlighting the series' legacy and the potential for balance, without diving into sales or direct comparisons.)
Honestly, I love how Final Fantasy keeps us guessing—whether they go turn-based or full action, I just hope they nail the magic that makes the series special. Clair Obscur's success proves there's still a huge appetite for tactical combat, so maybe a hybrid system could be the sweet spot
(Kept it fresh by focusing on the series' adaptability and fan excitement rather than rehashing the debate or sales talk.)