CD Projekt Red heeft aangekondigd dat ze REDengine niet zullen gebruiken voor de ontwikkeling van de volgende Witcher-game. In plaats daarvan stappen ze over naar Unreal Engine 5, wat door sommigen wordt gezien als een poging om een herhaling van de launchproblemen van Cyberpunk 2077 te voorkomen. Charles Tremblay, VP van technologie bij CD Projekt Red, heeft echter verduidelijkt dat REDengine niet de belangrijkste oorzaak was van de ontwikkelingsproblemen van Cyberpunk 2077. Het besluit om over te stappen naar Unreal Engine 5 is voornamelijk genomen om gelijktijdige projecten effectiever te kunnen beheren, zoals de nieuwe Witcher-game en de Cyberpunk-sequel. Ze zijn trots op REDengine, maar zoeken naar manieren om de samenwerking tussen verschillende projectteams te verbeteren.

Waarom verhuist CD Projekt Red naar Unreal Engine 5 voor de nieuwe Witcher-game?

CD Projekt Red verhuist naar Unreal Engine 5 om meerdere projecten gelijktijdig te ontwikkelen en de technische samenwerking tussen teams te verbeteren, zonder dat ze beperkt worden door hun eigen engine.

De Witcher-franchise is een populaire serie die oorspronkelijk begon als boekreeks geschreven door Andrzej Sapkowski en werd later omgevormd tot een succesvolle videospelserie. De vorige delen, zoals The Witcher 3: Wild Hunt, hebben talloze prijzen gewonnen en worden beschouwd als enkele van de beste RPG's ooit. De aanstaande Witcher-game heeft veel verwachtingen, gezien de enorme populariteit van de franchise en de lessen die uit de Cyberpunk 2077-ervaring zijn getrokken.