Xbox-topman Phil Spencer heeft recentelijk verklaard dat Microsoft geen plannen heeft om fysieke games uit te faseren, ondanks de toenemende kosten van disk drives en de trend naar digitale distributie. Fysieke exemplaren van games zijn volgens Spencer nog steeds relevant, hoewel de productie ervan kostbaarder wordt door de afname van drive-producenten en verminderde vraag. Desondanks onderstreept hij dat Microsoft's strategie niet afhankelijk is van de volledige transitie naar digitale verkopen. Spencer sprak ook over het doel om nieuwe gamers te bereiken door spellen beschikbaar te maken op meerdere platforms, zoals te zien bij recente Xbox-titels die naar PlayStation 5 en Switch komen. Dit is een reactie op de stagnatie in de groei van het aantal huishoudens dat consolegames speelt, ondanks de stijgende gameprijzen en winst per speler. De nadruk ligt op het vinden van nieuwe consumenten om de markt uit te breiden.

Is er een nieuwe versie van de Xbox Series X gepland zonder diskdrive?

Volgens gelekte rechtszaakdocumenten lijkt er inderdaad een nieuwe versie van de Xbox Series X zonder diskdrive aan te komen, hoewel Microsoft geen concrete aankondigingen heeft gedaan over het stoppen van de productie van consoles met disk drives.

Microsoft, bekend van de Xbox-consoles, staat al lange tijd centraal in de discussie omtrent de verschuiving tussen fysieke en digitale gameverkopen. Terwijl het digitale tijdperk vordert, is er een aanzienlijke afname in de vraag naar fysieke media, wat een interessant raakvlak blijft voor industrie-analisten. Het feit blijft dat vele spelers een sterke voorkeur hebben voor fysieke kopieën, die niet alleen dienen als verzamelobjecten maar ook een onafhankelijkheid behouden in termen van eigenaarschap en doorverkoopmogelijkheden. Bovendien is Microsoft actief betrokken bij cross-platform gaming, een strategie die ietwat verschuift van hun eerdere focus op exclusieve titels—een evolutie die de game-industrie als geheel blijvend beïnvloedt.