Microsoft investeert jaarlijks meer dan een miljard dollar in de uitbreiding en verbetering van Xbox Game Pass, volgens uitspraken van Phil Spencer in een interview met Windows Central. Dit enorme bedrag wordt besteed aan het verkrijgen van third party games voor de abonnementsdienst, waarmee een breed scala aan spellen wordt aangeboden - van grote hits tot onbekende indie games. Dankzij deze investeringen, en het geschatte aantal van 30 miljoen abonnees, is Xbox Game Pass nu winstgevend.

Spencer vermeldde ook dat Xbox Game Pass zich momenteel richt op beschikbaarheid op Xbox-consoles, PC en via cloud gaming. Hij gaf aan dat er geen plannen zijn om de service uit te breiden naar concurrerende platformen zoals die van Nintendo of Sony.

Wat is Xbox Game Pass en waarom is het zo populair?

Xbox Game Pass is een abonnementsdienst van Microsoft waarbij gebruikers toegang krijgen tot een bibliotheek van games op Xbox-consoles, PC en via de cloud. De dienst is populair door het aanbieden van een grote variëteit aan games, inclusief nieuwe releases, voor een vaste maandelijkse prijs. Gebruikers waarderen de waarde en het gemak van het kunnen uitproberen en spelen van vele titels zonder extra kosten per game.

Extra achtergrondinformatie: Xbox Game Pass heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop gamers toegang krijgen tot games, vergelijkbaar met streamingdiensten in de film- en tv-industrie. Sinds de lancering in 2017 heeft de dienst voortdurend zijn aanbod uitgebreid met niet alleen Xbox-spellen maar ook PC-titels, en blijft het nieuwe samenwerkingen aangaan met game ontwikkelaars om nieuwe releases beschikbaar te stellen op de service op de dag van uitgave.