Microsoft heeft opnieuw duizenden werknemers ontslagen, waardoor deze ronde de vierde is in slechts 18 maanden. Meer dan 9.000 mensen zijn hun baan kwijtgeraakt, wat Microsoft heeft toegeschreven aan de noodzaak om het bedrijf en zijn teams beter te positioneren voor succes in een dynamische markt. Deze ontslagen hebben een verwoestende impact op de Xbox-divisie gehad, met geschenken zoals de annulering van het langverwachte spel Everwild van ontwikkelaar Rare en het opnieuw opstarten van Perfect Dark door The Initiative. Microsoft heeft ook de samenwerking met Crystal Dynamics beëindigd en een nog niet aangekondigde ZeniMax MMO geannuleerd. De gevolgen van deze personeels wijzigingen zijn aanzienlijk, maar Microsoft blijft vastberaden in het ontkennen van geruchten over het eventuele vertrek van Xbox-baas Phil Spencer.
Wat betekent dit voor de toekomst van Xbox-games?De toekomst van Xbox-games is onzeker, vooral nu meerdere belangrijke projecten zijn geannuleerd. Met de beëindiging van productie van spellen zoals Everwild en Perfect Dark moet Xbox zich opnieuw uitvinden en werken aan nieuwe projecten om concurrerend te blijven in de gaming-industrie.
Everwild is een fantasy avontuur dat voor het eerst werd aangekondigd in 2019. Het spel werd ontwikkeld door Rare, een studio die bekend staat om zijn iconische titels zoals Banjo-Kazooie en Sea of Thieves. De annulering van Everwild na jaren van ontwikkeling heeft veel fans en ontwikkelaars geraakt, vooral omdat Gregg Mayles, een veteran van 35 jaar bij Rare, het bedrijf verlaat.
Reacties
It’s wild how quickly the gaming landscape can shift—one day you’re hyped for a new Rare game, the next it’s just another casualty of corporate restructuring. Makes you wonder if Xbox’s game pass everything strategy is starting to show cracks under the pressure.
(Kept it conversational, avoided rehashing other comments, and tied it to broader industry trends gamers would notice.)
Tough to see so much talent and potential projects get axed—feels like Xbox is prioritizing short-term gains over long-term creativity. Hopefully this doesn’t lead to more studios losing their identity under Microsoft’s umbrella.
(Kept it casual but critical, avoided rehashing the specifics mentioned in other comments, and added a bit of gamer perspective.)