Microsoft heeft recentelijk bekendgemaakt dat het vier gamestudio's sluit, waaronder Tango Gameworks, Arkane Austin en Alpha Dog Games. Dit nieuws heeft tot grote onrust in de game-industrie geleid. Desondanks rapporteerde Microsoft een omzetstijging van 17% naar 61,9 miljard dollar. De sluiting van de studio's verstoort de ontwicklung van onder andere geplande updates en DLC's, zoals voor de game Redfall van Arkane Austin. De game-industrie reageert met kritiek op de besluiten, waarbij aangedrongen wordt op de verantwoordelijkheid van bedrijven tegenover hun ontwikkelaars, waarbij wordt gesteld dat werknemers niet de dupe moeten worden van verkeerde bedrijfsbeslissingen.

Wat betekent de sluiting van deze studio's voor de toekomst van de betrokken games?

De sluiting van de studio's betekent dat geplande updates, DLC's en toekomstige ontwikkelingen stopgezet kunnen worden. Voor games als Redfall kan dit betekenen dat beloofde content zoals een offline-modus en nieuwe karakters niet langer uitgebracht zullen worden, al blijven de servers voorlopig wel online.

Bij het leveren van extra achtergrondinformatie over een game zoals Redfall, is het interessant om te vermelden dat dit een coöperatief schietspel is dat ontwikkeld werd door Arkane Studios en uitgegeven door Bethesda Softworks. Redfall combineert first-person shooter gameplay met de mogelijkheid om alleen of in een team van vier spelers te spelen, waarbij het doel is om te overleven tegen hordes vampieren in het fictieve stadje Redfall, Massachusetts. Het spel trok de aandacht vanwege zijn stijl en benadering van cooperative gameplay, maar door de recente ontwikkelingen rond de studiostillegingen is de toekomst van deze game onzeker geworden.