Ubisoft heeft een grootse update aangekondigd voor XDefiant, gericht op spelers die gefrustreerd zijn met het matchmaking-systeem van Call of Duty. XDefiant, de gratis te spelen shooter die al jaren in ontwikkeling is, staat gepland voor release op 21 mei. Net voor de lancering heeft Ubisoft inzicht gegeven in hoe de matchmaking zal werken. De focus bij XDefiant ligt op het niet gebruiken van strikte skill-based matchmaking (SBMM) in casual speellijsten, omdat dit de casual gameplay negatief zou beïnvloeden. In plaats daarvan zal er bij matchmaking prioriteit worden gegeven aan latency en het samenbrengen van spelers uit dezelfde regio. De functies voor casual matchmaking houden onder andere rekening met ping, vermijden van spelers die elkaar gemute hebben, partygrootte en platform. Voor de launch bevat XDefiant vijf facties (vier meteen speelbaar), vijf modi, 14 maps, en een scala aan wapens en attachments. Na een preseason van zes weken, start het officiële eerste seizoen dat drie maanden zal duren.

Hoe verschilt de matchmaking van XDefiant van die in Call of Duty?

XDefiant maakt geen gebruik van SBMM in zijn casual speellijsten, waardoor het spel leuk en stressvrij moet blijven. In tegenstelling tot Call of Duty, wil XDefiant dat je casual speelt zonder de druk van constant competitieve matches.

XDefiant is een project van Ubisoft dat al enige tijd in de maak is. Met de nadruk op een meer ontspannen speelervaring hoopt het een alternatief te bieden voor spelers die de competitieve matchmaking van andere shooters zoals Call of Duty beu zijn. Ubisoft is bekend om hun grootse franchises zoals Assassin's Creed en Rainbow Six, en met XDefiant lijken ze een plek in de competitieve shooter-markt te willen veroveren.