
Yoko Taro vreest baanverlies door AI voor game-ontwikkelaars roept barden op
Apr 28, 2025 3:12 PMDe impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de game-industrie groeit en Yoko Taro, de directeur van de NieR-serie, heeft zijn zorgen geuit over de gevolgen hiervan. Tijdens een interview met verschillende Japanse gameontwikkelaars, waaronder Taro, werd besproken dat AI mogelijk banen van gamecreators op de helling kan zetten. Taro vreest dat gameontwerpers over vijftig jaar behandeld zullen worden als ‘barden’ door de opkomst van AI, die mogelijk avonturenspellen kan genereren. Hoewel AI nog niet in staat is om de creativiteit van mensen helemaal na te bootsen, wordt de druk op menselijke makers steeds groter. Dit opent een gesprek over de toekomst van verhaalgedreven games en of AI in staat is om authentieke en meeslepende ervaringen te creëren.
Wat zijn de zorgen van Yoko Taro over AI in videogames?Yoko Taro maakt zich zorgen dat AI gamecreators hun banen kan ontnemen en dat zij in de toekomst als 'barden' behandeld zullen worden. Hij gelooft dat AI games kan genereren, maar de menselijke creativiteit en het unieke verhaalperspectief kunnen niet volledig worden nagebootst.
NieR: Automata, ontwikkeld door PlatinumGames, is een actie-RPG die bekendstaat om zijn diepgaande verhalen en unieke gameplay. De game is in 2017 uitgebracht en heeft een grote schare fans verworven dankzij zijn meeslepende narratief en emotionele diepgang. Met de recente discussies over AI vraagt de gamegemeenschap zich af hoe de toekomst van verhaalgedreven games eruit zal zien, en tot hoeverre technologie kan bijdragen zonder de drijfveren van menselijke creativiteit in gevaar te brengen.

Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans