Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Yoko Taro waarschuwt AI kan gameontwikkelaars tot barden reduceren

Apr 28, 2025 12:22 PM

In een recent interview met Famitsu heeft Yoko Taro, de creatieve geest achter het geliefde spel NieR: Automata, zijn zorgen geuit over de toenemende rol van AI in de gameontwikkeling. Hij vreest dat gamecreators in de toekomst als "barden" zullen worden behandeld, wat betekent dat hun rol mogelijk minder gewaardeerd wordt. Taro en andere prominente Japanse ontwikkelaars, zoals Kotaro Uchikoshi en Kazutaka Kodaka, spraken over de toekomst van avonturenspellen en de invloed van AI op het genre. Taro stelde verder dat AI in de toekomst in staat zal zijn scenario's te genereren die de voorkeur van spelers nauwkeurig kunnen volgen, wat de creativiteit en het werk van menselijke ontwikkelaars kan ondermijnen. Gelukkig is de inzet van AI in AAA-games vooralsnog beperkt, vooral op het gebied van verhaal en narratief.

Wat zijn de risico's van AI in gameontwikkeling?

De risico's van AI in gameontwikkeling omvatten het verminderen van de rol en waardering van menselijke creativiteit, het mogelijk maken van AI-gegenereerde spellen die de unieke stem van menselijke ontwikkelaars vervangen, en het creëren van een homogeen aanbod aan games die minder diversiteit in verhalen en gameplay bieden.

NieR: Automata is een action RPG die bekendstaat om zijn diepgaande narratief en unieke gameplay. Het spel combineert hack-and-slash-elementen met een verhaal dat thema's als existentie en menselijkheid onderzoekt. Het is ontwikkeld door PlatinumGames en uitgegeven door Square Enix. Dankzij zijn populaire en complexe verhaalstructuur heeft het een grote aanhang gekregen en is het een belangrijk voorbeeld van hoe games als kunstvorm kunnen functioneren.



Casey Loh avatar
Geschreven door:

Casey Loh

Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.

Lees meer artikelen van: Casey Loh

Volg ons

Login or register to join the conversation
Sephiroth Sephiroth commented on: 2025-04-28 12:42:11
Yoko Taro’s concerns hit hard because his games thrive on the kind of messy, soulful storytelling that feels uniquely human—AI might nail efficiency, but can it really capture that raw, existential weirdness Still, it’s comforting to know that for now, the industry’s biggest stories are still being written by people, not algorithms.
Miss Peachy Miss Peachy commented on: 2025-04-28 12:36:12
Yoko Taro’s worries about AI feel especially poignant coming from someone whose work thrives on weird, deeply human storytelling—imagine an AI trying to replicate his signature brand of existential chaos. It’s reassuring, though, that even in his doomsaying, he acknowledges human creativity still has the upper hand... for now.
Bekijk meer artikelen