In een recent interview met Famitsu heeft Yoko Taro, de creatieve geest achter het geliefde spel NieR: Automata, zijn zorgen geuit over de toenemende rol van AI in de gameontwikkeling. Hij vreest dat gamecreators in de toekomst als "barden" zullen worden behandeld, wat betekent dat hun rol mogelijk minder gewaardeerd wordt. Taro en andere prominente Japanse ontwikkelaars, zoals Kotaro Uchikoshi en Kazutaka Kodaka, spraken over de toekomst van avonturenspellen en de invloed van AI op het genre. Taro stelde verder dat AI in de toekomst in staat zal zijn scenario's te genereren die de voorkeur van spelers nauwkeurig kunnen volgen, wat de creativiteit en het werk van menselijke ontwikkelaars kan ondermijnen. Gelukkig is de inzet van AI in AAA-games vooralsnog beperkt, vooral op het gebied van verhaal en narratief.

Wat zijn de risico's van AI in gameontwikkeling?

De risico's van AI in gameontwikkeling omvatten het verminderen van de rol en waardering van menselijke creativiteit, het mogelijk maken van AI-gegenereerde spellen die de unieke stem van menselijke ontwikkelaars vervangen, en het creëren van een homogeen aanbod aan games die minder diversiteit in verhalen en gameplay bieden.

NieR: Automata is een action RPG die bekendstaat om zijn diepgaande narratief en unieke gameplay. Het spel combineert hack-and-slash-elementen met een verhaal dat thema's als existentie en menselijkheid onderzoekt. Het is ontwikkeld door PlatinumGames en uitgegeven door Square Enix. Dankzij zijn populaire en complexe verhaalstructuur heeft het een grote aanhang gekregen en is het een belangrijk voorbeeld van hoe games als kunstvorm kunnen functioneren.