Donkey Kong Bananza is een nieuw spel dat ontwikkeld wordt door het team achter Super Mario Odyssey. Het idee voor dit spel kwam van Nintendo's Yoshiaki Koizumi, die de Odyssey-ontwikkelaars vroeg om te werken aan een 3D Donkey Kong game. Dit is de eerste keer in meer dan 20 jaar dat er een intern ontwikkelde Donkey Kong game verschijnt. Producer Kenta Motokura bevestigt dat het team inspiratie heeft gezocht bij Donkey Kong's maker, Shigeru Miyamoto, en zich gericht heeft op de unieke kenmerken van Donkey Kong. De ontwikkelaars experimenteren ook met voxel-technologie, wat een kernonderdeel van de gameplay zal zijn, waardoor spelers de omgeving kunnen veranderen. Deze vernieuwende benadering wordt gezien als een goede match voor Donkey Kong's kracht en unieke vaardigheden.

Wat is de achtergrond van Donkey Kong Bananza?

Donkey Kong Bananza is een spel dat voortkomt uit de noodzaak om een nieuwe Donkey Kong titel te creëren, gezien het lange interval sinds de laatste interne release. De ontwikkeling heeft nieuwe technologieën zoals voxels geïntegreerd, wat spelers meer interactie met de omgeving biedt, passend bij de krachtige en unieke kenmerken van Donkey Kong.

De Donkey Kong serie is een iconische franchise die zijn oorsprong vindt in de jaren '80. De eerste game, Donkey Kong, introduceerde zowel Donkey Kong als Mario en zette de trend voor platformgames. In de decennia die volgden, heeft de serie verschillende spin-offs en sequels gekend, waaronder Donkey Kong Country en Donkey Kong 64, die verder zijn geëvolueerd op technologische en creatieve vlakken.