Braid Anniversary Edition review | Game-Scanner.nl

• Innovatieve tijdmanipulatie gameplay
  • Prachtige handgeschilderde graphics
  • Diepgaand verhaal met symbolische lagen

• Kan frustrerend moeilijk zijn voor sommige spelers
  • Relatief kort zonder replaywaarde
  • Prijs kan hoog zijn voor de geboden speeltijd

Braid Anniversary Edition is een ware ode aan de puzzel-platformer genre en brengt het legendarische Braid terug naar moderne consoles en pc's met een prachtig opgepoetste afwerking. De handgeschilderde graphics zijn adembenemend en tot in de perfectie gedetailleerd, waardoor elke omgeving aanvoelt als een levend schilderij. De kern van Braid ligt in de slimme en innovatieve tijdmanipulatie gameplay, die niet alleen uitdagend is, maar ook het verhaal op een unieke manier naar voren brengt. Het verhaal zelf is diepgaand en laat veel ruimte open voor interpretatie, wat bijdraagt aan de charme van de game. Hoewel de moeilijkheidsgraad niet voor iedereen weggelegd is en sommige spelers het einde van de game misschien nooit zullen zien, biedt Braid Anniversary Edition een voldoening die maar weinig games kunnen evenaren. Kritiekpunt is dat de speelduur wat aan de korte kant kan zijn, waardoor de waarde die je voor je geld krijgt, kan variëren afhankelijk van hoeveel tijd je doorbrengt met het doorgronden van de puzzels. Al met al is Braid Anniversary Edition echter een uitstekende revisie van een moderne klassieker die zowel oude fans als nieuwe spelers zal betoveren.

Braid, oorspronkelijk uitgebracht in 2008, wordt door velen geprezen als een meesterwerk en een game die het onafhankelijke game-ontwikkelingslandschap voorgoed heeft veranderd. De Anniversary Edition is over het algemeen positief ontvangen door critici, met veel lof voor de vernieuwde graphics en de trouw aan het originele spel. Recensenten benadrukken vaak de vernuftige puzzels en de manier waarop de game verhaal en gameplay verweeft. Desondanks wordt er door sommige recensenten opgemerkt dat de oorspronkelijke charme mogelijk verloren gaat door de nieuwe glans en dat de hoge moeilijkheidsgraad nieuwe spelers kan afschrikken. Ondanks dit blijft de consensus dat Braid Anniversary Edition een must-play is voor liefhebbers van het genre en een uitstekend startpunt voor degenen die het origineel nooit hebben gespeeld.