Millennia review | Game-Scanner.nl

• Unieke alternatieve historische tijdperken die elke speelsessie anders maken
  • Uitgebreid onderzoekssysteem dat zorgt voor interessante culturele en wetenschappelijke vooruitgang
  • Mogelijkheid tot het bouwen van een beschaving die zich ontwikkelt door de eeuwen heen

• Gevechtssequenties en AI kunnen verbetering gebruiken
  • Diplomatie en handelssystemen zijn nog niet volledig uitgewerkt
  • Grafische interface en visualisatie van gevechten laten te wensen over

Millennia is een ambitieuze poging om het 4X-strategiegenre een nieuwe impuls te geven, compleet met een historisch verhaal dat duizenden jaren omspant. Het spel daagt spelers uit om een beschaving te leiden en te laten bloeien door verschillende crises en ontdekkingstijden. De belofte van verschillende tijdlijnen en de impact van je keuzes op het verloop van de geschiedenis maakt elke speelsessie uniek en biedt een aantrekkelijke draai aan het genre. Echter, hoewel het onderzoekssysteem en de culturele ontwikkeling goed doordacht zijn, mist het spel op sommige punten diepgang en afwerking. Gevechten voelen ondanks de strategische laag soms simplistisch aan en de kunstmatige intelligentie laat steken vallen, wat ervoor zorgt dat de uitdaging soms vermindert. Ook is de geopolitieke interactie via diplomatie suboptimaal en smacht naar meer inhoud en nuance. Voor Civ-enthousiastelingen biedt Millennia genoeg bekends om zich snel thuis te voelen, terwijl het voldoende innovatie biedt om fris aan te voelen. Ondanks de zichtbare ruwe randjes, biedt Millennia genoeg potentieel dat, mits aangepakt in updates en mogelijke uitbreidingen, zou kunnen rijpen tot een toonaangevende titel in zijn genre.

Recensenten merken op dat Millennia goede ideeën introduceert in het 4X-strategiegenre, maar dat deze niet altijd goed uit de verf komen. De alternatieve historische tijdperiodes zijn intrigerend, maar verdienen verdere ontwikkeling. Het gevechtssysteem en bepaalde UI-elementen worden als ondermaats beschouwd, en er wordt aangegeven dat het spel beter zou zijn met meer diplomatieke en handelsopties. De consensus lijkt te zijn dat Millennia een solide basis heeft, maar dat het gebalanceerder en dieper uitgewerkt moet worden om op te kunnen boksen tegen veteranen zoals Civilization 6. Ontwikkelaars plannen mod-ondersteuning toe te voegen, wat kan wijzen op een betere toekomst voor het spel.