Nexus 5X review | Game-Scanner.nl

• Snelle en intense 60-minuten sessies
  • Veelzijdige speelstijlen en strategieën
  • Geschikt voor zowel solo als multiplayer met 2-8 spelers

• Kan repetitief aanvoelen bij opeenvolgende speelsessies
  • Mist diepte bij eenmansspel
  • Gebrek aan gebruikersrecensies voor een breder publieksoordeel

Nexus 5X is een fascinerend paradox: een 4X strategie spel die je in het hart van een galactisch conflict werpt maar dan in snippets van één uur. Het spel weet de complexiteit van een episch turn-based universum te distilleren naar snelle sessies waar tactiek en tempo hand in hand gaan. Deze formule biedt een perfecte oplossing voor de strategieliefhebbers met minder tijd. Het solo avontuur is solide, maar het is in de multiplayer waar Nexus 5X echt schittert. Hier komt de variatie in speelstijlen en het diplomatieke gekonkel tot zijn recht. Hoewel het spel een uitnodigende 'pick-up and play' benadering heeft, vereist het meesterschap de subtiele kunst van strategische vooruitzien en aanpassingsvermogen. Toch lijkt de game iets te missen voor langere speelsessies, een gevoel van voldoening over meerdere games die mogelijk via toekomstige uitbreidingen aangepakt kan worden. Al met al levert Nexus 5X een stevige, zij het soms iets te formuleuze ervaring.

Reviews van andere bronnen zijn over het algemeen positief, met lof voor de snelle gameplay en de diversiteit aan speelstijlen die Nexus 5X biedt. But Why Tho en CGMagazine geven aan dat het spel zowel diepgaand als verslavend is, terwijl PCGamesN de vergelijking maakt met Stellaris, en de game's toegankelijkheid voor vriendengroepen prijst. Shacknews benadrukt echter dat het spel, hoewel zeker niet slecht voor solospelers, uiteindelijk het best gespeeld kan worden als multiplayer om herhaling te voorkomen.