Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Activision gaf alleen al 700 miljoen dollar uit aan Black Ops Cold War

Jan 07, 2025 11:01 AM

De ontwikkelingsbudgetten van de Call of Duty-games zijn onthuld, waarbij Activision alleen al $700 miljoen heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van Black Ops Cold War. Dit bleek uit een rechtbankdocument in verband met een rechtszaak over een schietpartij op een school. Naast de indrukwekkende ontwikkelingskosten zijn ook de verkoopcijfers van de verschillende titels gepresenteerd. Black Ops Cold War heeft tot nu toe 30 miljoen exemplaren verkocht, wat meer dan $1 miljard aan inkomsten voor Activision heeft opgeleverd. Call of Duty genereert inkomsten via de verkoop van battle passes en andere in-game aankopen. Dit toont aan dat ondanks deze hoge ontwikkelingskosten, de franchise nog steeds enorm winstgevend is, en verklaart ook de recente overname van Activision door Microsoft voor $69 miljard.

Wat zijn de ontwikkelingskosten voor Call of Duty-games in vergelijking met andere grote titels?

De ontwikkelingskosten van Call of Duty-games liggen aanzienlijk hoger dan die van andere populaire titels. Bijvoorbeeld, The Last of Us 2 kostte ongeveer $220 miljoen, terwijl Call of Duty-games zoals Black Ops Cold War zelfs $700 miljoen kosten, exclusief marketing. Dit is een bewijs van de enorme omvang van de franchise en de aanhoudende kosten die gemoeid zijn met het onderhouden van live services.

Call of Duty is een van de meest succesvolle en invloedrijke gamefranchises in de industrie. Het begon in 2003 en heeft zich ontwikkeld tot een jaarlijkse franchise met miljoenen spelers wereldwijd. De games bieden niet alleen een meeslepende singleplayer-ervaring, maar zijn vooral bekend om hun multiplayer-modi en regelmatige updates die nieuwe content en evenementen introduceren. De franchise heeft talloze prijzen gewonnen en zet de standaard voor first-person shooters.



Samira Khan avatar
Geschreven door:

Samira Khan

Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.

Lees meer artikelen van: Samira Khan

Volg ons

Login or register to join the conversation
Bekijk meer artikelen