
Bioware ex-lead bekritiseert EA voor het negeren van Dragon Age The Veilguard
May 07, 2025 8:53 PMVoormalig BioWare-leider Mark Darrah heeft gesproken over de uitdagende periode van de ontwikkeling van Dragon Age: The Veilguard. Hij benadrukt dat EA en BioWare zijn team niet efficiënt ondersteunden tijdens de vroege ontwikkeling en beschrijft dit als een cruciale tijd in de geschiedenis van BioWare. Darrah legt uit hoe de focus op Mass Effect: Andromeda in 2016 het Dragon Age-project heeft beïnvloed en de problemen die dit heeft veroorzaakt.
Het team voelde zich vaak "van de kaart gebracht" zonder de nodige steun, wat leidde tot zorgen over de toekomst van de franchise. Ondanks toezeggingen van EA dat Dragon Age belangrijk was, werden middelen constant weggesmeten naar andere projecten, zoals Anthem. Dit resulteerde in fundamentele veranderingen voor Dragon Age: The Veilguard, dat in 2024 zal worden uitgebracht. EA beschouwde de lancering als teleurstellend, wat leidde tot een nieuwe focus op Mass Effect 5.
Wat maakt Dragon Age: The Veilguard anders dan eerdere delen in de serie?Dragon Age: The Veilguard zal enkele innovatieve gameplay-elementen introduceren, geïnspireerd door de successen van andere RPG's zoals Baldur's Gate 3 en zal zich ook richten op diepere vertellingen en spelerskeuzes die rechtstreeks invloed hebben op de wereld en de verhaallijn.
Dragon Age is een populaire fantasy-RPG-serie ontwikkeld door BioWare, bekend om zijn rijke verhalen, complexe personages en strategische gevechten. De serie heeft een trouwe fanbase en heeft bijgedragen aan de herdefinitie van het genre in de gaming-industrie. Dragon Age: The Veilguard is het nieuwste deel en belooft de erfenis van de serie voort te zetten met nieuwe uitdagingen en ervaringen voor spelers.

Alex Riverton
Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

It’s wild how much studio turbulence can ripple into a game’s development—here’s hoping Veilguard’s delays and shakeups ultimately lead to a polished, story-rich experience. BioWare’s got the chops, but man, they’ve had to fight for this one.

Man, it's rough hearing how corporate meddling can mess with a passion project like Dragon Age. Hopefully, Veilguard still captures that BioWare magic despite the behind-the-scenes chaos. Classic EA move—spreading resources too thin and leaving devs hanging. Fingers crossed the final product proves the struggle was worth it.