Blizzard ontwikkelaars van Overwatch 2 en World of Warcraft hebben zich uitgesproken over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in game ontwikkeling. Terwijl Blizzard AI toepast voor minder creatieve taken, benadrukken de ontwikkelaars dat menselijk vakmanschap cruciaal blijft voor het creëren van verhalen en personages. Gabriel Gonzalez, artistiek leider van World of Warcraft, stelt dat de handgemaakte esthetiek van het spel een essentieel onderdeel van de ervaring is. AI wordt gebruikt om repetitieve taken te verlichten, maar de creativiteit en emotionele diepgang van verhalen kunnen alleen door mensen worden vastgelegd. Overwatch 2 directeur Aaron Keller voegt hieraan toe dat het belangrijker is om aandacht te besteden aan details en de kwaliteit van gameplay, dan te proberen snel iets te produceren met behulp van AI.

Hoe beïnvloedt AI de gameontwikkeling bij Blizzard?

AI wordt door Blizzard gebruikt voor repetitieve en tijdrovende taken, waardoor ontwikkelaars meer ruimte hebben voor creativiteit en het creëren van verhalen en gameplay. De ontwikkeling van personages en narratieven blijft echter een volledig menselijke taak, omdat echte emotie en diepgang nodig zijn om de speler te raken.

Overwatch 2 is een populaire team-based shooter die voortbouwt op de succesvolle formule van de eerste Overwatch. Het spel biedt dynamische gameplay en een diversiteit aan helden die spelers kunnen kiezen. Het kunstmatige intelligentie-onderdeel in de game-industrie is een steeds groter onderwerp van discussie, vooral met de opkomst van nieuwe technologieën die traditionele ontwikkelingsprocessen kunnen veranderen. Blizzard staat bekend om zijn zorgvuldige en handgemaakte ontwerpstijl, wat benadrukt dat creativiteit en menselijk input essentieel blijven in het vormgeven van ervaringen binnen hun games.