Collective Shout, een Australische drukgroep, heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de verwijdering van NSFW-games op platforms zoals Itch.io en Steam. Door druk op betalingsverwerkers zoals Visa zijn deze platforms begonnen met het wijzigen van hun beleid ten aanzien van volwassen content. Itch.io heeft alle NSFW-inhoud verwijderd van zijn browse- en zoekpagina's, terwijl Steam vage nieuwe regels introduceerde met betrekking tot volwassen content en verschillende spellen heeft verwijderd. De groep zette haar campagne in om games die gewelddadige seksuele inhoud bevatten aan te vechten, zoals No Mercy, en pas na druk op betalingsverwerkers begon er echt verandering plaats te vinden.
Waarom heeft Collective Shout betalingsverwerkers benaderd? nCollective Shout benaderde betalingsverwerkers omdat Steam niet reageerde op hun klachten over gewelddadige en kwetsende games. Ze stelden dat de platforms niet adequaat omgingen met hun bezwaren en dachten dat druk van betalingsbedrijven zou leiden tot veranderingen.nHet is belangrijk om het profiel van Grand Theft Auto V in de gaten te houden, aangezien het in het nieuws is gekomen door haar controversiële inhoud en de invloed ervan op de gaming-industrie. GTA V, uitgegeven door Rockstar Games, heeft een geschiedenis van het verkennen van thema's zoals geweld en criminaliteit, en de debat over de regulering van dergelijke content zou ook deze populaire franchise kunnen beïnvloeden.
Reacties
It’s frustrating to see outside groups dictate what’s allowed in gaming, especially when it ends up stifling creativity under the guise of protecting players. Meanwhile, mainstream titles like GTA V skate by unscathed, proving it’s less about content and more about who’s making the rules.
The real irony These heavy-handed crackdowns often push adult content into shadier corners of the internet, making things less safe—not more.
It’s wild how quickly these changes are reshaping the landscape for indie devs—especially when niche or LGBTQ+ content gets caught in the crossfire. Makes you wonder who really gets to decide what’s acceptable in gaming spaces.
Also, GTA V’s continued success while being a lightning rod for controversy really highlights the double standards in how different games are policed. Funny how that works, huh