De moraal bij Bungie, de ontwikkelaar van Destiny 2 en de aankomende extraction shooter Marathon, staat onder druk na een schaandalige plagiaatzaken. Ontwikkelaars voelen de gevolgen van kritiek op het gebruik van ongeoorloofde grafische elementen van de kunstenaar Antireal in het spel. Tijdens een livestream probeerden de art director en game director van Marathon de situatie uit te leggen, maar de stemming onder de medewerkers is somber. Dit komt voort uit het gevoel dat feedback van ontwikkelaars jarenlang is genegeerd. Bungie, dat onlangs met ontslagen te maken had, staat onder druk om met een succesvolle release te komen, wat deze situatie nog nijpender maakt voor de toekomst van Marathon.

Wat is er gebeurd met de kunst van Marathon?

Er zijn ongeoorloofde grafische elementen van een externe kunstenaar gebruikt in Marathon, wat leidde tot een flinke schandaal. Bungie heeft beloofd de situatie op te lossen door objecten die onterecht zijn gebruikt te onderzoeken en te verwijderden.

Marathon is een nieuwe game van Bungie, die zijn oorsprong vindt in de jaren ’90. De originele Marathon-spellen waren baanbrekende first-person shooters en worden gezien als een van de voorlopers van het genre. De nieuwe versie, ontwikkeld voor PS5 en PC, heeft veel verwachtingen in de gamingcommunity, vooral gezien Bungie's eerdere successen met de Destiny-franchise.