Het team achter Doom: The Dark Ages heeft inspiratie gehaald uit het originele Doom voor hun nieuwste game. Hugo Martin, de directeur van het spel, vergelijkt het proces met een kunstenaar die herhaaldelijk een klassiek schilderij bestudeert. Tijdens het ontwerpen van Doom: The Dark Ages merkte het team op hoe langzaam vijandelijke projectielen zijn, wat hen aanspoorde om een meer doordachte speelervaring te creëren die zich concentreert op beweging langs de horizonlijn. Dit verschilt van de snelle projectielen in Doom Eternal. Doom: The Dark Ages wordt op 15 mei uitgebracht voor PS5, Xbox Series X/S en PC.

Wat maakt Doom: The Dark Ages anders dan de eerdere spellen?

Doom: The Dark Ages richt zich meer op een combinatie van tactische beweging en strategie, waarbij de aandacht vooral ligt op de horizontale beweging, in tegenstelling tot de snelheid en intensiteit van eerdere titels zoals Doom Eternal. Dit biedt spelers een unieke gameplay-ervaring die aansluit bij de klassieke elementen van het franchise.

Doom is een iconische first-person shooter die zijn debuut maakte in 1993 en wordt vaak beschouwd als een van de meest invloedrijke games aller tijden. De originele Doom heeft talloze platformen en remakes overleefd, wat bewijst dat de aantrekkingskracht ervan door de jaren heen onverminderd blijft. Doom: The Dark Ages zal waarschijnlijk teruggrijpen op deze rijke geschiedenis en elementen uit het origineel integreren in de moderne gameplay, waardoor nieuwkomers en trouwe fans samen kunnen genieten van de evolutie van de franchise.