The Outer Worlds 2, ontwikkeld door Obsidian, streeft ernaar de tekortkomingen van het eerste deel te verhelpen. Brandon Adler, de regisseur van de game, legt uit dat ze al vóór de release van The Outer Worlds 1 wisten dat er een vervolg zou komen. De studio heeft van de feedback geleerd met betrekking tot aspecten zoals de grootte van de werelden en het gevoel van wapens. De nieuwe omgeving, Arcadia, is 50% groter en biedt een rijkere verkenningservaring. Spelers worden nu beloond voor het ontdekken van interessante locaties en de wapens hebben een verbeterde “gunfeel”. Ook worden er meer Perks aangeboden en is de stealth-mechaniek uitgebreider. De beslissingen van spelers zullen grotere gevolgen hebben voor het verhaal en de wereld, met meer reacties van metgezellen en invloed van keuzes. De ontwikkeling wordt ondersteund door Microsoft, wat leidt tot meer middelen en vrijheid voor het team.

Wat zijn de grootste verbeteringen in The Outer Worlds 2 vergeleken met het eerste deel?

De grootste verbeteringen omvatten een grotere spelwereld in Arcadia, verbeterde wapens met een beter gevoel, meer Perks, een uitgebreidere stealth-mechaniek en meer significante gevolgen van de keuzes die spelers maken, waardoor de spelervaring dynamischer wordt.

The Outer Worlds 2 is een vervolg op het populaire RPG The Outer Worlds, dat in 2019 werd uitgebracht. Het spel, dat spelers naar een retrofuturistische ruimtekolonie leidt, werd geprezen om zijn humor, creatieve verhaallijnen en diepgaande RPG-elementen. Obsidian, bekend om hun expertise in het maken van verhaalgedreven RPG's zoals Fallout: New Vegas, heeft veel van de feedback van fans en critici gebruikt om een nog rijkere en meer meeslepende ervaring te creëren in dit vervolg. Het spel zal in 2025 uitkomen op PlayStation, Xbox en PC.