Doug Cockle, de stemacteur bekend als Geralt of Rivia uit de populaire videogame The Witcher, zet de stap naar film door dezelfde rol te vertolken in een aankomende Netflix-film genaamd 'Sirens of the Deep'. Bijna twee decennia na het inspreken van Geralt, geeft hij aan dat de reis met CD Projekt en de fans geweldig is, van een relatief onbekende boekenreeks naar een wereldberoemde franchise. Ook bespreekt hij de veranderingen binnen de game-industrie, zoals de opkomst van kunstmatige intelligentie, en hoe dit impact heeft op het vak van stemacteurs.

Verder deelt Cockle zijn enthousiasme over het in Unreal Engine 5 herbouwen van de eerste Witcher-game en kijkt hij uit naar de toekomstige projecten van CD Projekt Red, waaronder The Witcher Remake en de volgende Witcher-game, codenaam Polaris, waarvan de nadruk niet langer bij Geralt zal liggen. De acteur spreekt zijn hoop uit om door te gaan met het inspreken van Geralt zolang het kan en geeft aan altijd met plezier voor CD Projekt te werken.

Hoe zal de opkomst van AI de game-industrie en stemacteurs beïnvloeden?

AI is een onvermijdelijke ontwikkeling binnen de game-industrie. Stemacteurs zoals Doug Cockle zien hun stemmen soms zonder toestemming gebruikt voor mods en andere projecten, wat inkomen rooft en ethische dilemma's met zich meebrengt. Er is een potentieel gevaar dat deze technologieën gebruikt kunnen worden voor politiek of ethisch twijfelachtige doeleinden. Tegelijkertijd zijn er ontwikkelingen gaande die proberen het gebruik van de stemmen van acteurs te beheersen en te controleren.

De Witcher-serie is gebaseerd op de boeken van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski en werd in 2007 voor het eerst als videogame uitgebracht door de ontwikkelaar CD Projekt Red. De game was een succes en verschillende vervolgdelen, waaronder de veelgeprezen The Witcher 3: Wild Hunt, hebben de serie tot een icoon in de wereld van de videogames gemaakt. De invloed van de game-serie is dermate groot dat het zelfs een succesvolle Netflix-serie heeft geïnspireerd. Met The Witcher Remake en toekomstige projecten als codenaam Polaris, blijft de franchise zich uitbreiden, met nieuwe technologieën zoals Unreal Engine 5 die nieuwe mogelijkheden bieden voor de visuele en speelervaring.