Destiny producer beweert dat live service iedereen ten goede komt

Jun 26, 2024 11:55 AM

Voormalig Halo- en Destiny-executive producer Joe Tung heeft zich uitgesproken over het games-as-a-service-model en de voordelen ervan ten opzichte van het traditionele eenmalige aankoopmodel. In een gesprek met PC Gamer benadrukte Tung dat het nieuwe model ervoor zorgt dat ontwikkelaars betere beslissingen kunnen nemen in het belang van de spelers. Het oude $60 doosjesmodel leidde vaak tot keuzes die gericht waren op het maximaliseren van verkoopcijfers binnen de eerste 48 uur, wat resulteerde in ongemakken zoals crunch en onvoltooide features. Tung bekritiseerde ook de jaarlijkse hype rondom E3, waar ontwikkelaars gedwongen werden om onrealistische demo's te presenteren om spelers te overtuigen. Met live service kunnen ontwikkelaars echter blijven werken aan hun games na de lancering en afstemmen op wat de spelers daadwerkelijk willen, aldus Tung. Toch blijft het model controversieel, vooral omdat het leidt tot microtransacties en andere betalende uitbreidingen, wat frustratie bij gamers veroorzaakt. Voorbeelden zoals Star Wars: Outlaws en Assassin's Creed Shadows tonen aan dat dit model vaak leidt tot dure edities met exclusieve content. Een positieve uitzondering is Helldivers 2, dat zowel eenmalige aankoop- als live service-elementen succesvol combineert en goed ontvangen is door zowel critici als spelers.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van het games-as-a-service-model volgens Joe Tung?n

Joe Tung benadrukt dat het games-as-a-service-model ontwikkelaars in staat stelt om langetermijnbeslissingen te nemen die in het beste belang van de spelers zijn. Dit model voorkomt de noodzaak van crunch om een product binnen een korte tijdsperiode te maximaliseren en biedt mogelijkheden voor voortdurende updates en verbeteringen op basis van de feedback van de spelers.

Destiny 2, ontwikkeld door Bungie, is een populair voorbeeld van een game die profiteert van het games-as-a-service-model. Destiny 2 werd gelanceerd in 2017 en blijft regelmatig updates en nieuwe content ontvangen. Deze voortdurende ondersteuning heeft de game populair gehouden en spelers betrokken bij de lange termijn. Andere spellen die dit model succesvol hebben toegepast, zijn bijvoorbeeld Fortnite en Apex Legends, die frequent nieuwe evenementen, seizoenen en verbeteringen bieden om de spelerservaring fris en spannend te houden.