Disco Elysium Spin-off Uitgesteld Door ZAUM Ontslagen

Jun 14, 2024 4:24 PM

De resterende ontwikkelaars van Disco Elysium waren bezig met een spin-off die "de meest hardcore Disco sinds Disco" zou zijn geweest voordat de ontwikkelstudio ZA/UM met ontslagen begon. Het project, met de codenaam X7, was geen sequel, maar een nieuwe game in het Elysium-universum en zou een geliefd personage uit de originele Disco Elysium hebben gevolgd. Helaas is het project geannuleerd na het vertrek van sleutelfiguren en de latere ontslagen bij ZA/UM.

X7, onder leiding van Argo Tuulik, had als doel om de unieke elementen van Disco Elysium verder te ontwikkelen en de lat hoog te leggen voor psychologische RPG-games. De game zou nieuwe verhaallijnen en emotionele lagen hebben toegevoegd, en was bedoeld om fans gerust te stellen dat ZA/UM nog steeds een getalenteerd team heeft met liefde voor de wereld van Revachol. Ondanks positieve interne feedback is het onwaarschijnlijk dat we X7 ooit zullen spelen, wat een teleurstelling is voor zowel fans als de ontwikkelaars.

Wat was de reden achter de ontslagen bij ZA/UM?

De ontslagen bij ZA/UM waren het gevolg van een reeks interne conflicten en het vertrek van sleutelfiguren uit het originele Disco Elysium team, waaronder Robert Kurvitz, Aleksander Rostov en Helen Hindpere. Deze gebeurtenissen creëerden een turbulente werkomgeving die uiteindelijk leidden tot het stopzetten van nieuwe projecten zoals de geplande spin-off X7.

Disco Elysium, uitgebracht in 2019, is een kritische en commerciële hit, bekend om zijn diepgaande verhaal en unieke benadering van het RPG-genre. Het speelt zich af in de fictieve stad Revachol, waar spelers een detective besturen die een mysterieuze moord probeert op te lossen. Het spel combineert traditionele RPG-elementen met een complexe verhaallijn vol morele keuzes en psychologische diepgang.

N3rdo N3rdo commented on: 2024-06-14 16:54:03
Man, it’s a real bummer to hear about the Disco Elysium X7 spin-off getting canned. ZAUM had some serious momentum, and diving deeper into that rich universe would’ve been epic
Miss Peachy Miss Peachy commented on: 2024-06-14 16:42:03
Man, this news is a real bummer for Disco Elysium fans. The X7 spin-off had so much potential to deepen the universe, but I guess we'll have to keep hoping for another chance to revisit Revachol someday.
Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2024-06-14 16:36:03
Man, it's such a bummer that ZAUM had to shelve the Disco Elysium spin-off. Just when we thought we'd dive even deeper into that universe, the layoffs hit, putting a pause on what could've been an epic extension.