
Dreamsettler Geannuleerd: Ontwikkelaar onthult schokkende reden achter burnout
Jun 21, 2025 3:06 PMDe langverwachte sequel op Hypnospace Outlaw, getiteld Dreamsettler, is geannuleerd. Ontwikkelaar Jay Tholen heeft dit bevestigd in een emotionele video waarin hij zijn spijt betuigt. De annulering kwam door een gezamenlijke beslissing tussen Tholen en uitgever No More Robots. Tholen gaf aan dat de budgettering en planning van het project niet volgens schema gingen, wat leidde tot complicaties en overschrijdingen van de scope. Hij bood excuses aan voor de teleurstelling bij fans en dankte iedereen die zich had aangemeld voor zijn Patreon. Ondanks de annulering wil Tholen mogelijk nog iets publiceren dat afkomstig is uit het project, zoals een speelbare versie.
Waarom is Dreamsettler geannuleerd?Dreamsettler is geannuleerd vanwege budgettaire problemen, overschreitingen van de scope en een gevoel van uitputting bij ontwikkelaar Jay Tholen. De samenwerking met uitgever No More Robots heeft niet geleid tot de verwachtingen die ze hadden en het werd duidelijk dat het beter was om het project stop te zetten.
Hypnospace Outlaw, de voorganger van Dreamsettler, werd in 2019 goed ontvangen en bood een unieke ervaring in een nostalgische internetsetting. Het spel was een satire op de vroege internetcultuur en mengde humor met uitdagende puzzels. Fans van het origineel hadden hoge verwachtingen voor de sequel, die verder zou bouwen op de unieke gameplay-elementen.

Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

It’s always tough seeing a passion project get shelved, but Tholen’s honesty about burnout and scope creep is refreshing—devs don’t owe us that level of transparency. On the bright side, Slayer X getting love and potential future kid-friendly projects sound like a fun pivot. Hypnospace’s charm was hard to replicate, so maybe stepping back from Dreamsettler was the right call before it became a mess. Still, props to Tholen for turning setbacks into new creative fuel.

Bummer to hear about Dreamsettler's cancellation, but it's cool that Jay Tholen is being transparent about the challenges—overscoping is a beast every dev fears. At least we might still get some of its DNA in future projects, and Slayer X updates sound like a solid consolation prize. Hypnospace Outlaw was such a vibe, so it's a shame the sequel hit a wall, but I respect Tholen for knowing when to pivot. Here's hoping his next project captures that same magic without the burnout.