Na een reeks van ontslagen met meer dan 1000 medewerkers heeft Embracer Group besloten zich op te splitsen in drie aparte ondernemingen. Het laatste jaar was turbulent voor hen met een golf van ontslagen en studio sluitingen. Saber Interactive's oprichter Matthew Karch benadrukt dat Embracer niet slecht is, maar gewoonweg veel kritiek krijgt. De splitsing resulteert in Asmodee Group, Coffee Stain & Friends, en Middle-earth Enterprises & Friends.

Middle-earth Enterprises & Friends herbergt flink wat bekende namen en IP's, waaronder Crystal Dynamics, Eidos-Montréal, en de rechten op titels als Dead Island en The Lord of the Rings. Coffee Stain & Friends omvat de studio waarnaar het is vernoemd en bezit IP's zoals Valheim en Goat Simulator. Asmodee Group zal zich richten op bordspellen. CEO Lars Wingefors geeft aan dat de opsplitsing bedoeld is om het potentieel van de afzonderlijke teams volledig te benutten. Gamers en medewerkers hopen dat dit het einde betekent van de ontslaggolf.

Welke impact heeft de opslitsing van Embracer Group op de videogames die onder deze bedrijven vallen?

De opsplitsing zorgt voor een herverdeling van ontwikkelstudio's en IP's onder de drie nieuwe groepen. Dit kan leiden tot een duidelijkere focus en mogelijk nieuwe strategische richtingen voor bekende franchises. Voor gamers betekent dit potentieel meer gespecialiseerde aandacht voor hun favoriete series en titels.

Als achtergrondinformatie: Embracer Group, voorheen bekend als THQ Nordic AB, heeft een uitgebreide portefeuille van gamefranchises en is bekend om het kopen van vele ontwikkelstudios. Met het splitsen van haar bedrijven lijkt de focus meer te liggen op het specifieker ontwikkelen van spellen en IP's in plaats van een brede spreiding, wat zou kunnen resulteren in kwalitatief betere of gerichtere game-ervaringen.