Tim Cain, medebedenker van de eerste Fallout en consultant voor The Outer Worlds 2, heeft in een recente YouTube-video zijn waardering voor mods uitgesproken. Hij benadrukt dat mods niet alleen verhitte Twitter-debatten kunnen voorkomen, maar ook waardevolle ideeën aandragen voor ontwikkelaars. Cain prijst de toewijding van modders die bestaande systemen binnen games aanpassen aan hun voorkeur, wat voor ontwikkelaars interessanter kan zijn dan louter een suggestie in de comments. Mods, zoals die gemaakt zijn voor Cyberpunk 2077, voegen bijvoorbeeld metrostelsels en romantische hangouts toe en tonen daarmee aan ontwikkelaars zoals CD Projekt RED dat er veel vraag is naar dit soort features. Dit proces is echter niet voor elk spel haalbaar, aldus Cain, aangezien het een uitdaging kan zijn voor ontwikkelaars om hun spellen modvriendelijk te maken. Desondanks zijn mods een positief aspect van de gaminggemeenschap en ze hebben door de jaren heen waarschijnlijk veel nutteloze argumenten op Twitter voorkomen. Voor diegenen die graag mods gebruiken, is het de moeite waard om de recente showcases te bekijken van grote modprojecten zoals Fallout: London en Skyblivion.

Wat zijn de voordelen van mods voor zowel gamers als ontwikkelaars?

Mods bieden gamers de mogelijkheid om hun speelervaring aan te passen en verbeteren, terwijl ontwikkelaars hiermee direct inzicht krijgen in de wensen van spelers en inspiratie kunnen opdoen voor officiële updates of nieuwe features.

Mods hebben de game-industrie op verschillende manieren beïnvloed. Ze kunnen de levensduur van een game verlengen, een eigen community opbouwen en soms zelfs leiden tot het ontstaan van geheel nieuwe games, doordat modprojecten uitgroeien tot stand-alone titels. Neem bijvoorbeeld de game Counter-Strike, die oorspronkelijk begon als een mod voor Half-Life. De invloed van mods op de ontwikkeling en innovatie binnen de gamingwereld is dus niet te onderschatten.