Fans zijn verdeeld over DRAGONS DOGMA 2, en het gaat verder dan alleen microtransacties

Mar 28, 2024 5:19 PM

De gamegemeenschap is verdeeld over 'Dragon's Dogma 2'. De ene helft roemt de game als grensverleggend, terwijl de andere helft het een ramp bij lancering vindt. Veel kritiekpunten richten zich op de prestatieproblemen van het spel op zowel pc als consoles, evenals de 21 aparte microtransacties die ontworpen lijken om het spelersvijandige ontwerp van de game te verlichten. Deze microtransacties kwamen als een verrassing voor spelers op de lanceringsdag.

Daarnaast is er onvrede over de repetitieve vijanden en beperkte mogelijkheden voor snelle reizen, wat spelers dwingt tot herhaaldelijke confrontaties met dezelfde soorten monsters. Verder hebben spelers ook kritiek op het verhaal en de schrijfkwaliteit van 'Dragon's Dogma 2'. Er wordt gesuggereerd dat deze niet geëvolueerd zijn sinds het eerste deel, met daarnaast onbalans in gevechten en verminderde 'quality of life' functies. De 'Dragonsplague' is ook een bron van frustratie voor spelers vanwege een gebrek aan informatie over hoe het werkt en de angst om hun spel te softlocken.

Terwijl de beoordelingsscores gemengd zijn, verdedigen veel fans het spel door te stellen dat de microtransacties in feite niet uitmaken en dat veel van de klachten voortkomen uit een fundamenteel misverstand van wat 'Dragon's Dogma' zou moeten zijn. Aanhangers wijzen erop dat het oorspronkelijke spel – en dus ook het vervolg – inherent vijandig is tegenover de speler en dat zowel het verkennen van de wereld als de langzame reisbewegingen deel uitmaken van de charme van de serie. Tevens wordt beweerd dat veel kritiek gebaseerd is op desinformatie, bijvoorbeeld dat de 'Dragonsplague' je spel niet kan softlocken en dat alle items uit microtransacties ook verkrijgbaar zijn via normaal spel.

De toekomst van 'Dragon's Dogma 2' zou kunnen verbeteren met aankomende patches die onder andere prestatie- en levenskwaliteit issues moeten aanpakken. Capcom overweegt ook DLC, wat de kritiek op het verhaal zou kunnen verzachten. De eerste game, 'Dragon's Dogma', ontwikkelde ondanks vergelijkbare klachten uiteindelijk een cultstatus. 'Dragon's Dogma 2' zou wel eens dezelfde kant op kunnen gaan in de aanloop naar de aankondiging van een derde deel.

Wat zijn de belangrijkste punten van kritiek op 'Dragon's Dogma 2'?

De belangrijkste kritiekpunten zijn de slechte prestaties op pc en consoles, de introductie van 21 microtransacties, herhalende gevechten met dezelfde vijanden, beperkingen in snelle reizen, zwak verhaal en schrijfwerk, en de angst voor een zogenaamde 'softlock' van het spel door de 'Dragonsplague'.

'Dragon's Dogma' is een action role-playing game die voor het eerst werd uitgebracht in 2012 en ontwikkeld werd door Capcom. De game stond bekend om zijn uitdagende gameplay, grote open wereld om te verkennen en het Pawn-systeem, waarmee spelers hulptroepen konden oproepen die door andere spelers waren gemaakt. Het unieke aan het combat-systeem was dat spelers op grote monsters konden klimmen om ze te bevechten. Ondanks gemengde recensies bij de lancering, kreeg 'Dragon's Dogma' een loyale fanbasis en de uitgebreide editie 'Dark Arisen' werd goed ontvangen, waarbij met name de verbeterde inhoud en gameplay-verfijningen werd geprezen. Met de aankondiging van 'Dragon's Dogma 2' keek de gaminggemeenschap uit naar de evolutie van de franchise.