Werknemers van Rockstar Games, de studio achter Grand Theft Auto 6, staan kritisch tegenover het besluit om vanaf 15 april weer volledig op kantoor te werken. Voorheen werkten zij (deels) vanuit huis. Rockstar stelt dat deze wijziging de ontwikkeling van GTA 6 ten goede komt, maar medewerkers vrezen een terugkeer naar de beruchte 'crunch'-praktijken, waarbij extreme werkuren de norm worden. De Independent Workers' Union of Great Britain heeft de kritiek van de werknemers geuit en benadrukt dat thuiswerken voor velen een uitkomst bood. De angst bestaat dat ongezonde werkomstandigheden weer zullen opspelen, wat strijdig is met eerdere beloftes van Rockstar.

Grand Theft Auto 6 is het aankomende vervolg op één van de bestverkochte games ooit en wordt volgend jaar verwacht. De discussie omtrent werkomstandigheden is niet nieuw voor Rockstar; vorig jaar verzette het personeel zich al tegen verplichte dagen op kantoor via een petitie met 175 handtekeningen.

Wat is 'crunch' in de context van videogame-ontwikkeling?

Crunch verwijst naar een periode van intensief overwerken in de game-industrie, waarbij werknemers extreem lange dagen maken, vaak inclusief avonden en weekenden, om een spel op tijd af te krijgen. Dit kan leiden tot stress en burn-out bij medewerkers.

Grand Theft Auto, beter bekend als GTA, is een van de meest bekende en invloedrijke game-franchises in de geschiedenis. GTA staat bekend om zijn open wereld en de vrijheid die spelers hebben om deze te verkennen. Elke release is een belangrijk moment in de game-industrie en trekt veel aandacht van zowel spelers als media. GTA 6 is geen uitzondering en zijn ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd door een wereldwijde fanbase die hoge verwachtingen heeft, zowel op het gebied van de spelervaring als de arbeidsomstandigheden waaronder het spel wordt gemaakt.