Grand Theft Auto heeft nooit echt teruggegrepen naar Londen als setting wegens enkele belangrijke redenen. De co-founder van Rockstar, Dan Houser, verklaarde dat het seriespecifieke karakter van 'Americana' het moeilijk maakte om Londen of andere locaties buiten de VS te overwegen. De spellen zijn sterk verbonden met Amerikaanse cultuur en het gebrek aan wapens in Londen speelde ook een grote rol. De succesvolle elementen van eerdere GTA's zijn traditioneel verbonden met steden als Miami en Los Angeles, waar de tegenstellingen van rijkdom en armoede, criminaliteit en glamour samenkomen. Dit maakt het een uitdagende omgeving voor toekomstige GTA-vertellingen.

Waarom heeft Rockstar nooit Londen als setting voor GTA teruggehaald? nHet antwoord ligt in de sterke nadruk op Americana in de serie, zoals de beschikbaarheid van wapens en grotere-than-life karakters die essentieel zijn voor GTA's verhaal en gameplay. Londen mist deze elementen die karakteristiek zijn voor de series, waardoor het minder geschikt is als toekomstige setting.n

De Grand Theft Auto-serie, die in 1997 met een Londens uitbreiding begon, heeft sindsdien zijn succes vooral te danken aan fictieve Amerikaanse steden. Met elk nieuw deel heeft de serie een populair cultureel fenomeen gecreëerd, wat het voor Rockstar uitdagend maakt om van dit bewezen recept af te wijken. De aankomende Grand Theft Auto VI zal daarnaast ontwikkeld worden zonder de input van Dan Houser, die eerder een leidende rol speelde in de creatieve richting van de serie.