Inkle's Heaven's Vault, een game die als een Doctor Who-project begon, heeft zich ontwikkeld tot een unieke archeologie-avontuur. Jon Ingold, de narrative director, onthulde dat ze acht maanden aan het idee werkten, met conceptkunst en prototypes, voordat ze besloten om het project te transformeren. Ondanks dat de BBC niet reageerde op hun pitch voor een Doctor Who-game, leidde die ervaring tot Heaven’s Vault, dat draait om het ontdekken van een rijke geschiedenis in een fantastische setting.

De oorspronkelijke pitch, genaamd The Daedalus Effect, vond plaats op een asteroïde bij een zwart gat. De inspiratie voor het verhaal en karakters, waaronder de hoofdpersoon Aliya Elasra, werden echter meegenomen in de uiteindelijke release, waar zij net als de klassieke Doctor Who-karakters is: een slimme en avontuurlijke archeoloog.

Hoe heeft het idee voor Heaven's Vault de game veranderd?

De focus op het ontwikkelen van een nieuw universum gaf Inkle creatieve vrijheid, waardoor ze hun verhaal op een unieke en gedurfde manier konden vertellen, ver weg van de beperkingen van het Doctor Who-franchise. Dit resulteerde in een veel serieuzere toon en een diepgaande verkenning van geschiedenis zonder de slapdash wereldbouw van Doctor Who.

Heaven's Vault is een spel dat is uitgebracht in 2019 en is geprezen om zijn innovatieve verhaallijn en speelse benadering van archeologie en taal. Het spel heeft een trouwe fanbase weten op te bouwen die nog steeds actief is, met een nieuwe roman die in 2021 is uitgebracht en een derde roman die in april 2023 is verschenen. Inkle blijft de wereld van Heaven’s Vault uitbreiden met nieuwe verhalen en projecten.