Hideo Kojima, de creatieve geest achter Metal Gear Solid, staat in de schijnwerpers vanwege zijn lange cutscenes, met de vierde titel uit de serie die momenteel het record houdt voor de langste ononderbroken cutscene van 71 minuten. In een interview in 1997 gaf Kojima echter aan dat hij niet wilde dat personages "lullen" voor vier of vijf minuten. Zijn houding lijkt sindsdien veranderd en hij lijkt nu verder te gaan met het maken van uitgebreide cutscenes, wat nogmaals zal worden getest met de aanstaande release van Death Stranding 2 volgend jaar. Dit is een interessante evolutie in zijn benadering van storytelling binnen videogames.

Waarom heeft Hideo Kojima gekozen voor lange cutscenes in zijn games?

Kojima gelooft dat lange cutscenes noodzakelijk zijn om de complexe verhaallijnen van zijn games goed over te brengen. Hij wil de cinematische ervaring maximaliseren, ook al heeft dit geleid tot wel 71 minuten aan niet-skipbare cutscenes in Metal Gear Solid 4.

Metal Gear Solid is een iconische stealth-action franchise die in 1998 debuteerde op de PlayStation. De serie staat bekend om zijn diepgaande verhaallijnen, complexe karakters en innovatieve gameplay. Kojima, die altijd zijn liefde voor films heeft gekoesterd, combineert in zijn werk gamen met cinematografie, wat resulteert in zijn unieke stijl die zowel geliefd als bekritiseerd is door spelers over de hele wereld.