De discussie over het spelen van games in early access is recent verhit, vooral met de release van Hades 2. Early access stelt gamers in staat om een onvoltooid spel te spelen, met de belofte dat het later compleet zal zijn. Er zijn argumenten voor en tegen deze praktijk. n
Een voorstander vindt het leuk om bij de ontwikkeling van een game betrokken te zijn en hoopt dat feedback van spelers zal resulteren in verbeteringen. Aan de andere kant beweren tegenstanders dat het spelen van een onvoltooid spel de totale ervaring kan verminderen en dat het beter is om te wachten op de volle release voor een completere ervaring. n
In deze discussie wordt Hades 2 vaak als voorbeeld genoemd, dat deze week zijn 1.0-release heeft gekregen na een succesvolle early access-fase. Dit roept de vraag op of early access een nuttige manier is om games te verkennen of dat het je daadwerkelijke ervaring schaadt.
Is het spelen van games in early access een goede of slechte ervaring?Het hangt af van persoonlijke voorkeur. Voor sommigen is het een kans om betrokken te zijn bij het ontwikkelingsproces en bij te dragen aan verbeteringen, terwijl anderen het risico lopen de eerste indruk van een spel te verknallen door een onvoltooid product te spelen.
Hades 2 is een vervolg op de populaire roguelike actiegame Hades van Supergiant Games, die bekend staat om zijn rijke verhaal en geslaagde gameplay. De game bouwt voort op de sterke fundamenten van zijn voorganger, met verbeterde mechanieken en nieuwe personages. Het idee van early access is dat spelers de kans krijgen om deze elementen tijdens de ontwikkeling uit te proberen, maar er is een zekere spanning over hoe dit de uiteindelijke ervaring beïnvloedt.
Reacties
Early access feels like getting backstage passes to your favorite band's rehearsal - you see the raw talent but miss the final production value. Though honestly, I'd probably still dive into Hades 2 now rather than wait, FOMO is real
Honestly, I love seeing a game evolve through early access—it's like being part of the dev team. But for story-heavy games, sometimes the magic is in that first, complete playthrough.