Jack Black verbaasd dat Rockstar Games GTA en Red Dead Redemption nog niet verfilmd zijn

Mar 27, 2024 2:09 PM

Jack Black, bekend als acteur en komediant, heeft in een recent interview zijn verbazing uitgesproken over het feit dat populaire videogame franchises van Rockstar Games zoals Grand Theft Auto en Red Dead Redemption nog geen filmadaptaties hebben gekregen. Tijdens zijn gesprek met Total Film, waar hij sprak over zijn rol als Claptrap in de aankomende Borderlands film van Eli Roth, noemde hij specifiek deze twee franchises als voorbeelden van games die al bijna als films aanvoelen. Rockstar Games staat bekend om zijn invloedrijke rol in de game-industrie, vooral met action-adventure games in een open wereld.

Grand Theft Auto, met meerdere sequels en spin-offs, is misschien wel de meest succesvolle franchise, met GTA 5 dat alleen al meer dan $8,5 miljard aan inkomsten heeft gegenereerd en meer dan 195 miljoen eenheden heeft verkocht. Er is veel anticipatie voor het volgende deel, GTA 6, die naar verwachting volgend jaar uitkomt. Desondanks lijkt Rockstar Games geen interesse te hebben om de GTA-serie naar het witte doek te brengen, aangezien Take-Two CEO Strauss Zelnick en Rockstar Games mede-oprichter Sam Houser hebben uitgelegd dat volledige controle over de uitdrukking van het product prioriteit heeft en zij een pitch voor een GTA film met Eminem hebben afgewezen.

Niettemin hebben recente Hollywood-adaptaties van videogame franchises zoals Sonic the Hedgehog van Paramount en Super Mario Bros. Movie van Illumination commercieel succes behaald, wat suggereert dat er een markt is voor dergelijke films.

Waarom heeft Rockstar Games besloten geen filmadaptaties van hun franchises te maken?

Rockstar Games en hun moederbedrijf Take-Two Interactive willen "volledige controle" hebben om de kwaliteit en visie van hun producten te waarborgen. Ze hebben in het verleden een filmvoorstel afgewezen omdat het succes en de winstgevendheid van de games op zichzelf al zeer hoog zijn, waardoor de noodzaak van een filmadaptatie niet groot is.

De Grand Theft Auto-serie wordt gezien als een mijlpaal in de gamegeschiedenis en is een pionier van het openwereldspelgenre. De serie staat bekend om zijn diepgaande narratives, uitgebreide werelden en is vaak onderwerp van controverses geweest vanwege zijn volwassen thema's en gewelddadige inhoud. Red Dead Redemption staat ook bekend om zijn boeiende verhaallijn, setting in het Wilde Westen en diepgaande karakters. Beide franchises hebben een aanzienlijke impact op spelers en de cultuur rond videogames.