Kerstcadeaus voor kinderen gaan tegenwoordig verder dan alleen het nieuwste videospel. Een recent rapport van de Entertainment Software Association toont aan dat kinderen in de VS meer belangstelling hebben voor game-abonnementen en in-game valuta dan fysieke videospellen. Een onderzoek onder 501 Amerikaanse kinderen tussen de 10 en 17 jaar gaf aan dat 39% een voorkeur heeft voor game-abonnementen en 38% voor spelconsoles, terwijl slechts 22% expliciet om fysieke videogames vroeg. Hoewel de overgang van fysieke naar digitale games al gaande is, is het verrassend dat kinderen de voorkeur geven aan game-gerelateerde cadeaus boven de games zelf. Zowel meisjes als jongens tonen massale interesse in gamen, en volwassenen zijn van plan om gemiddeld $485 uit te geven aan game-gerelateerde geschenken. Met de stijgende prijzen van games kan dit toch een flinke duit in de zak betekenen. De CEO van de ESA, Stan Pierre-Louis, benadrukt de belangrijke rol van videogames in familieverband, vooral tijdens de feestdagen.

Welke trends zijn er in cadeauvoorkeuren voor kinderen rond de feestdagen?

De trend is dat kinderen liever subscriptions voor games en in-game valuta ontvangen dan fysieke videospellen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de verschuiving naar digitale media en de behoefte om direct toegang te hebben tot games en game-uitbreidingen.

De Entertainment Software Association, vaak kortweg ESA genoemd, is een organisatie die belangen van de video game industrie behartigt in de VS. Hun jaarlijkse rapporten geven inzicht in de trends en consumptiegewoonten gerelateerd aan videospellen. Dit soort informatie kan belangrijk zijn voor ouders, voogden en familieleden die willen inspelen op de wensen van hun kinderen, en toont significante verschuivingen in de game-industrie als het gaat om de manier waarop content wordt geconsumeerd.