
Lego stopt na 8 jaar met Bionicle fan game
May 19, 2025 9:44 AMBionicle: Masks of Power, een fan game die acht jaar in ontwikkeling is geweest, is stilgelegd na een verzoek van The LEGO Group om de ontwikkeling te stoppen. De ontwikkelaars, die een demo voor augustus 2025 hadden gepland, hebben het nieuws gedeeld via een open verklaring. Ondanks hun poging om te voldoen aan de LEGO Fair Play Guidelines om juridische problemen te voorkomen, vermoeden ze dat de stopzetting te maken heeft met de herkenbaarheid van het project als een officieel spel. De ontwikkelaars hebben nu een nieuwe indie studio opgericht genaamd Unmasked Games en zijn hoopvol voor de toekomst.
Waarom heeft The LEGO Group de fan game Bionicle: Masks of Power stopgezet?The LEGO Group heeft de game stopgezet om auteursrechtschendingen te voorkomen, omdat het risico bestond dat mensen het spel als een officieel product zouden zien.
Bionicle is een merk dat al sinds 2010 niet meer actief is, en de laatste officiële producten kwamen destijds uit. Ondanks de lange stilte rondom het merk, blijft er een kleine, maar hechte fanbase bestaan die hoopte op een terugkeer via fanprojecten zoals Bionicle: Masks of Power.

Jordan Keats
Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

It’s wild how fan projects like this walk such a fine line between tribute and too good—kinda ironic that their hard work might’ve been their downfall. Still, stoked to see what Unmasked Games cooks up next, Bionicle vibes or not LEGO’s sitting on a goldmine with Bionicle’s nostalgia, so it’s a shame they’d rather shut things down than collaborate. At least the devs are rolling with the punches and keeping the spirit alive.

Man, it’s a bummer to see LEGO crack down on passion projects like this, especially when the devs were trying to play by the rules. On the bright side, it’s cool they’re pivoting to indie dev—hopefully they can channel that Bionicle energy into something fresh Classic case of corporate overreach, but props to the team for turning a setback into a new studio. Maybe this’ll finally push LEGO to revive Bionicle properly instead of leaving fans in the dust.