Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Limbo-ontwikkelaar doorbreekt stilte over conflict met medeoprichter

Mar 11, 2025 12:23 PM

Playdead, de ontwikkelaar achter de populaire indie games Limbo en Inside, beantwoordt publieke beschuldigingen van co-founder Dino Patti. Deze beschuldigingen volgden na eerder geruchten over een conflict tussen Patti en medeoprichter Arnt Jensen, dat al sinds Patties vertrek in 2016 bestaat. Patti heeft recentelijk verklaard dat hij slachtoffer is van 'pesten' en kreeg juridische bedreigingen van Jensen. Dit omvat een eis voor £56k na een verwijderde LinkedIn-post waarin hij Limbo’s ontwikkeling besprak. Playdead heeft als reactie bevestigd dat het maatregelen heeft genomen om hun handelsmerken en auteursrechten te beschermen. Ze beweren dat het delen van ontwikkelingsinzichten door Patti een verkeerd beeld schept van zijn rol in het creëren van Limbo. Patti benadrukt echter zijn belangrijke bijdrage aan Playdead's succes en vraagt Jensen te stoppen met wat hij als bullying beschouwt.

Wat zijn de belangrijkste punten van het conflict tussen de co-founders van Playdead?

Het conflict draait om beschuldigingen van pesten door Dino Patti, juridische bedreigingen van Arnt Jensen, en een financiële claim van £56k vanwege vermeende inbreuken op handelsmerken. Patti stelt dat hij cruciaal was voor de oprichting van Playdead en verzet zich tegen Jensens beschuldigingen.

Limbo is een indie game die oorspronkelijk in 2010 uitkwam en wordt geprezen om zijn unieke visuele stijl en atmosferische gameplay. De game volgde de avonturen van een jonge jongen in een mysterieuze en gevaarlijke wereld. Playdead's volgende project, dat al in 2017 werd aangekondigd, blijft nog altijd omgeven door geheimzinnigheid, maar de populariteit van hun eerdere titels blijft de verwachting versterken. Patti heeft zijn eigen studio Jumpship opgericht, waar hij Somerville ontwikkelde, een game die doet denken aan de eerdere werken van Playdead.



Samira Khan avatar
Geschreven door:

Samira Khan

Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.

Lees meer artikelen van: Samira Khan

Volg ons

Login or register to join the conversation
Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2025-03-11 12:42:18
It’s a shame to see such a talented studio caught up in internal drama, especially when their work has always felt so cohesive and intentional. Here’s hoping they can resolve things amicably and keep delivering the kind of haunting, thought-provoking games that made them a standout in the first place.
Mr. Bison Mr. Bison commented on: 2025-03-11 12:36:13
It's always tough to see creative partnerships sour, especially when the studio has such a strong legacy of delivering unique, atmospheric experiences. Hopefully, Playdead can navigate this turbulence and keep pushing the boundaries of indie gaming with their next project.
Bekijk meer artikelen