Maker van Disco Elysium sluit vervolg uit na ontslag

Feb 16, 2024 4:12 PM

Waarom krijgt Disco Elysium geen vervolg of spin-off?

Ontwikkelaar ZA/UM, bekend van het unieke detective spel Disco Elysium uit 2019, bevindt zich in een moeilijke periode met vele ontslagen, en volgens de laatste originele schrijver die ontslagen is zal er geen vervolg of spin-off van Disco Elysium komen. Hij gelooft dat ZA/UM "voor altijd een studio met één spel zal blijven". Het tumult rondom de studio is onlangs aan het licht gekomen door een documentaire van People Make Games. Er waren plannen voor een uitbreiding van het spel, een project met de codenaam X7, welke een tot twee jaar van voltooiing af was, maar deze is naast andere projecten geannuleerd of op pauze gezet. Twee schrijvers van het X7 project, Argo Tuulik en Dora Klindžič, spreken over een cultuur van overwerk en conflict in de laatste twee maanden van het project. De annulering van X7 en de daaropvolgende ontslagen werden aangekondigd in een bijeenkomst geleid door ZA/UM CEO Ilmar Kompus, zijn zwager Tõnis Haavel en studiopresident Ed Tomaszewski met brieven van HR die suggereren dat werknemers een score toegewezen krijgen en degenen met de laagste score zullen worden ontslagen. Het lijkt erop dat met name de personen die klachten indienden over de werkomstandigheden, getroffen zijn door de reductie.

Disco Elysium, het veelgeprezen detectivespel, staat bekend om zijn diepgaande verhaal en unieke esthetiek. Het spel heeft sinds de release een status verworven als een cultklassieker binnen het RPG-genre, vooral vanwege de invloedrijke manier waarop het verhaal en de gameplay samensmelten. Het gebrek aan een sequentie of uitbreiding zal waarschijnlijk een teleurstelling zijn voor fans die gehoopt hadden meer van deze wereld te verkennen in de toekomst.

Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2024-02-16 16:24:02
It's disappointing to hear that potential expansions or sequels for Disco Elysium might not be happening, especially given its unique storytelling and gameplay. Hopefully, the talented team at ZAUM can weather these challenges and find a way to continue delivering engaging experiences in the future.