De controverse rondom NSFW Games blijft toenemen, vooral op platformen zoals Steam en Itch.io. Mastercard distantieert zich nu van deze situatie en beweert geen beperkingen te hebben opgelegd aan games. Valve, het moederbedrijf van Steam, beweert echter dat Mastercard indirect heeft ingegrepen via betalingsverwerkers. Recente richtlijnen van Valve hebben geleid tot de verwijdering van bepaalde volwassen games, wat ook Itch.io heeft beïnvloed, dat nu zo'n spellen van het platform verwijdert. Er zijn steeds meer stemmen die zich uitspreken tegen deze censuur in de game-industrie, met de International Game Developer Association die pleit voor de rechten van games die 'consensuele' volwassen inhoud tonen. De toekomst van de NSFW-gamessector blijft onduidelijk nu wetten zoals de Online Safety Act opkomen.
Wat is de rol van Mastercard in de censuur van NSFW games op platforms zoals Steam?Mastercard heeft onlangs verklaard dat het geen vereisten heeft gesteld voor het verwijderen van NSFW games, maar Valve stelt dat er toch indirect druk is uitgeoefend via betalingsverwerkers. Deze situatie heeft geleid tot aanpassingen in de richtlijnen voor het aanbieden van bepaalde soorten volwassen content op zowel Steam als Itch.io.
De game-industrie staat momenteel onder druk van verschillende organisaties en wetgevers die striktere regels willen voor volwassen inhoud. Dit heeft geleid tot een groeiende bezorgdheid onder ontwikkelaars en spelers over de vrijheid van creativiteit en expressie in games. De promotie van volwassen games is een controversieel onderwerp, vooral nu landen zoals het Verenigd Koninkrijk kijken naar nieuwe wetgeving die de verspreiding van dergelijke inhoud zou kunnen beïnvloeden.
Reacties
It’s wild how financial gatekeepers can quietly shape what games even get made, while pretending it’s not their call. Meanwhile, platforms like GOG stepping up feels like the gaming equivalent of a rebellious indie record label in the ‘90s.
Ah, the classic 'we didn't tell them to do it, but we definitely made it clear they should' corporate dance. Meanwhile, indie devs are stuck playing whack-a-mole with platform policies just to tell their stories.
Funny how payment processors suddenly become morality police when it comes to games, but have no problem processing way sketchier IRL transactions. Priorities, am I right