Crystal Dynamics heeft aangekondigd dat er opnieuw personeel is ontslagen, dit naar aanleiding van de annulering van Perfect Dark. De studio beschrijft deze beslissing als "moeilijk", maar noodzakelijk voor de lange termijn gezondheid van de studio en haar creatieve prioriteiten in een voortdurend veranderende markt. In een LinkedIn-bericht bedankt het bedrijf de betrokken medewerkers voor hun inzet en talent. Ondanks deze ontslagen blijft de ontwikkeling van de volgende Tomb Raider-game, die in samenwerking met Amazon ontstaat, onaangetast. Dit nieuws volgt op een eerdere ontslagronde in maart, waarbij ook 17 medewerkers hun functie verloren. De situatie wordt bemoeilijkt door de recente annulering van het Perfect Dark-rebootproject, waaraan Crystal Dynamics heeft meegewerkt.
Wat is de reden achter de ontslagen bij Crystal Dynamics?De ontslagen zijn het gevolg van de annulering van Perfect Dark en zijn noodzakelijk om de lange termijn gezondheid en creatieve richtingen van de studio te waarborgen in de huidige markt.
Perfect Dark is een iconische gamefranchise die oorspronkelijk begin jaren 2000 populair werd op de Nintendo 64. De franchise werd bekroond om zijn stealth-gameplay en coöperatieve multiplayer-functies. Na een lange afwezigheid werd een reboot aangekondigd, maar deze is nu geannuleerd. De toekomst van de franchise is nu onzeker, terwijl Crystal Dynamics zich richt op andere projecten zoals Tomb Raider.
Reacties
It's wild how the industry's push for big-budget nostalgia trips can backfire, leaving both devs and fans in the lurch. Hopefully this leads to more sustainable projects, but it's a risky game of musical chairs for everyone involved.
Man, it's a bummer seeing studios like Crystal Dynamics hit these rough patches, especially when it means losing talented devs. Hopefully this refocusing means we'll get a killer Tomb Raider game, but it's a tough reminder that even beloved franchises aren't safe from industry shakeups.