Het is nu negen jaar geleden dat Hideo Kojima Konami en de door hem gecreëerde Metal Gear-serie heeft verlaten, maar de huidige producent van de franchise, Noriaki Okamura, zegt dat het een "droom" zou zijn om de legendarische ontwikkelaar terug te hebben. Op een recente livestream verklaarde hij dat hij persoonlijk niets liever zou willen dan weer samenwerken met Kojima en het oorspronkelijke team. Hoewel dat onwaarschijnlijk lijkt na Kojima's vertrek bij de lancering van Metal Gear Solid 5 in september 2015, blijft het een verlangen van Okamura. Na zijn vertrek richtte Kojima zijn eigen studio, Kojima Productions, op en bracht de IP Death Stranding uit, waarvan nu een vervolg en zelfs een film in de maak zijn. Okamura benadrukt dat het aan het interne Metal Gear-team van Konami is om goed werk te leveren met nieuwe delen in de serie, zoals de aankomende remake van Metal Gear Solid 3. Deze remake, genaamd Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, blijft trouw aan het origineel uit 2004, zonder nieuwe stemopnames. De Δ in de titel staat voor verandering zonder structuurveranderingen. Kojima en het originele team zullen worden gecrediteerd in deze Unreal Engine 5 remake, net zoals in de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 van vorig jaar.

Wat is de toekomst van de Metal Gear serie zonder Hideo Kojima?n

De toekomst van de Metal Gear-serie zonder Hideo Kojima lijkt te liggen bij het interne team van Konami, die momenteel werken aan nieuwe delen en remakes zoals Metal Gear Solid Δ: Snake Eater. Hoewel het lastig is om de magie van de originele spellen zonder Kojima te evenaren, lijkt Konami zich te richten op het trouw blijven aan de oorspronkelijke visie terwijl ze toch vernieuwen waar mogelijk.

Metal Gear Solid, oorspronkelijk gecreëerd door Hideo Kojima, is een invloedrijke stealth-videogame serie die begon in 1987. Het meest iconische deel, Metal Gear Solid, verscheen voor de PlayStation in 1998 en zette Kojima als een visionaire ontwikkelaar op de kaart. Na zijn vertrek bij Konami in 2015, ging Kojima verder met zijn eigen projecten, waaronder het veelgeprezen Death Stranding.