Gamers opgelet! Obsidian Entertainment heeft een onverwachte update uitgerold voor hun bijna negen jaar oude rollenspel Pillars of Eternity. Hoewel deze update geen nieuwe content toevoegt, pakt het wel een aantal essentiële bugfixes aan. Dit fenomeen, gespot door GamesRadar, komt als een verrassing voor fans van de isometrische RPG, die oorspronkelijk in maart 2015 werd gelanceerd als geestelijke opvolger van Baldur's Gate en Icewind Dale.

Pillars of Eternity werd geprezen met een 9/10 in IGN's review, en staat bekend als een van de beste RPG's sinds Baldur's Gate. De opvolger, Pillars of Eternity II: Deadfire, had een tegenvallende verkoop waardoor de kans op een derde spel onzeker leek. Wellicht speelt de recente revival van het cRPG genre en de populariteit van Dungeons & Dragons een rol in de vernieuwde interesse voor Pillars of Eternity.

De update voor Pillars of Eternity bevat verbeteringen aan de navigatie, visuele en audio effecten, quests en dialogen, gevechtsmechanismen en de gebruikersinterface. Deze ontwikkelingen suggereren dat Obsidian nog steeds betrokken is bij hun oudere titels, ondanks dat zij druk bezig zijn met andere projecten zoals Avowed, The Outer Worlds 2 en Grounded.

Naast het oplossen van technische problemen, kan deze zet van Obsidian ook wijzen op een strategie om Pillars of Eternity relevant te houden te midden van de hedendaagse gaming trends, ondanks dat er geen signalen zijn van een Pillars of Eternity 3 in de maak. Met de voortdurende steun van Obsidian en de hernieuwde belangstelling voor het genre, blijft Pillars of Eternity een belangrijke titel voor RPG-liefhebbers.

Hoe staan Pillars of Eternity en zijn vervolg, Pillars of Eternity II: Deadfire, in verhouding tot andere moderne RPG's?

Pillars of Eternity en Pillars of Eternity II: Deadfire worden beide geprezen om hun diepgaande verhaallijnen, complexe karakters en tactische gevechtssystemen, die een beroep doen op strategisch denken van de spelers. Ze zijn vaak vergeleken met andere moderne RPG's vanwege hun aandacht voor detail en traditionele spelmechanismen die teruggrijpen op klassieke role-playing games. Beide titels bieden een rijke en meeslepende ervaring die goed valt bij zowel veteranen van het genre als nieuwe spelers die op zoek zijn naar diepgaande, verhalende spellen met uitgebreide wereldbouw.

Extra achtergrondinformatie: Pillars of Eternity was oorspronkelijk een Kickstarter-project, wat het een van de succesvolle voorbeelden maakt van crowdfunding in de video game industrie. Het succes van de game heeft geleid tot een tweede deel, alhoewel de verkoopcijfers daarvan tegen vielen. Dit heeft fans en critici doen speculeren over de toekomst van de franchise. De recente update kan wijzen op de langetermijncommitment van Obsidian aan hun titels, en mogelijk aan een poging om de franchise weer in de schijnwerpers te plaatsen.