De afgelopen week kampten de servers van Once Human met overbelastingsproblemen nadat het aantal spelers de verwachtingen van ontwikkelaar Starry Studio overtrof. Once Human, een gratis multiplayer open wereld survival game van Starry Studio, eigendom van het Chinese NetEase, werd op 9 juli gelanceerd op PC en trok snel een groot aantal spelers aan. Het piekte op 231.668 gelijktijdige spelers op Steam, wat leidde tot lange wachttijden en spelers die niet met vrienden konden spelen vanwege volle servers.

Starry Studio verklaarde dat de nieuwe spelerslimieten en lange wachttijden zijn ingevoerd om de spelervaring te verbeteren. Te veel spelers op een enkele server maakt het namelijk lastig om grondstoffen te vinden en gebieden te vestigen, en beïnvloedt ook late-game content zoals Stronghold Conquest voor PvP-servers. Volgens hun testgegevens bieden servers met 6.000 tot 8.000 spelers de beste game-ervaring. Als tijdelijke oplossing zal Starry Studio de limiet van spelers per server verhogen en een uitnodigingscode-functie toevoegen in augustus om ervoor te zorgen dat spelers hun vrienden kunnen uitnodigen, zelfs als de server vol is.

Kortetermijnoplossingen omvatten een patch op 18 juli die enkele eerste verbeteringen zal aanbrengen en compensatie zal bieden aan spelers die te lang in de wachtrij hebben gestaan. Starry Studio werkt hard aan het oplossen van deze serverproblemen en het verbeteren van de wachttijden, zodat spelers optimaal van het spel kunnen genieten.

Waarom zijn er serverproblemen bij Once Human?

De serverproblemen bij Once Human worden veroorzaakt door een onverwacht groot aantal spelers dat het aantal vooraf ingestelde limieten overschreed, wat leidde tot overbelaste servers en lange wachttijden voor spelers.

Once Human werd ontwikkeld door Starry Studio, een dochteronderneming van de Chinese game gigant NetEase. Het spel is een voorbeeld van de uitdagingen waar online survival games voor staan, omdat ze een delicate balans moeten vinden tussen het aantal spelers en de beschikbaarheid van spelbronnen en ruimte op de kaart. Dit type game vereist een zorgvuldige planning en beheer van servercapaciteiten om een soepel en plezierig spelverloop te garanderen.